تشکیل میز بادام زمینی و چای در گیلان

0 356

بادام زمینی از جمله محصولات استراتژیک گیلان است. بیش از ۵ هزار بادام کار در سطح ۲۳ هزارهکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت بادام زمینی اشتغال دارند. بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی ۹۰ درصد بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه تولید می شود. اما نبود صنایع تبدیلی ، برند و بازاریابی مناسب در فروش این محصول از جمله چالشهای عدم توسعه در تولید بادام زمینی دراستان بوده است.
درهمین رابطه «محمد فیض» رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان از تشکیل میزچای و بادام زمینی گیلان و بررسی تولید این محصول در ابعاد بین‌المللی خبر داد.
فیض با اشاره به مزیت ذاتی و استراتژیک استان گیلان در محصولات کشاورزی گفت: عارضه‌ یابی و تدوین استراتژی صادراتی در گروه‌های کالایی از جمله اهدافی هستند که جلسات میزهای کالایی گیلان پیگیری می‌شوند.
وی پیش‌بینی اهداف کمی صادرات کالا، پیشنهاد مصوبات لازم به نهادها و مراجع تصمیم گیرنده، ارائه پیشنهاد به منظور پروژه‌های زیرساختی مرتبط با مراحل تولید، صادرات، بسته‌بندی، نگهداری و ذخیره‌سازی، حمل و نقل و یا تجارت کالا تشکیل را از دیگر اهداف میز کالایی در سطح استان گیلان عنوان کرد.
فیض با بیان اینکه مصمم به افزایش ظرفیت‌های تولیدی- تجاری محصولات کشاورزی گیلان هستیم، گفت: لزوم جذب حداکثری و هم‌افزایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان سایر استان‌ها به مشارکت سازنده ‌تر در تصمیم‌گیری‌ها ضروری است.
وی افزود: این نخستین باری است که برای تشکیل میز چای و بادام زمینی با محوریت گیلان اقدام شده که با تعامل همه متولیان امرتولید و صادرات این محصولات از روش سنتی خارج شود و با رویکرد حرفه ای و سازوکار جدید، شاهد توسعه و رونق بیش از پیش این تولیدات در کشور باشیم.
گفتنی است سالانه ۱۱ هزار ۵۰۰ تن بادام زمینی در گیلان و ۱۱۲ هزار ۷۰۰ تن انواع چای سبز و سیاه در گیلان و بخشی از مازندران تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.