ثبت جهانی قاسم آباد، با محوریت روستای چادر شب بافی

0 959

بعد از اینکه دی ماه گذشته «غاده حجاوی» رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی به ‌همراه «کوین موری» و «ویدا توحدی» ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای ارزیابی پرونده‌ی ثبت جهانی روستای چادرشب بافی قاسم آباد به گیلان سفر کردند، روز گذشته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از ثبت جهانی روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادر شب بافی خبر داد.

«شهرود امیرانتخابی» افزود: این شورا به تازگی روستای قاسم‌آباد شهرستان رودسر را با محوریت چادر شب بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ثبت کرده است.

وی ادامه داد: این روستا نخستین اثر از گیلان است که به صورت مستقل در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته و امیدواریم ثبت جهانی روستای چادر شب بافی چهره‌ی گردشگری استان را دگرگون کند.

امیرانتخابی در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند ثبت جهانی روستای چادر شب بافی گیلان از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده بود، گفت: پس از طی مراحل فشرده، پروپوزال ارسالی به شورای جهانی صنایع دستی مورد پذیرش قرار گرفت و منجر به حضور ارزیابان رسمی برای تأیید نهایی در اوایل دی ماه امسال در گیلان شد.

چادر شب بافی نوعی بافت پارچه‌ای رنگارنگ و زیبای محلی است که توسط زنان و دختران روستاهای شرق گیلان قاسم آباد سفلی، علیا و بندبن براساس فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه مردم آن دیار بافته می‌شود و قدمت آن به ۲۰۰۰ سال می‌رسد.

این پارچه از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی از سالیان گذشته تاکنون با کاربردهای گوناگون بافته شده است و همچنین چادرشب را بانوان در هنگام کار کشاورزی نیز به دور کمر می‌بندند و البته از چادرشب برای دوخت پرده، پوشش رختخواب، رومیزی و… نیز استفاده می‌شود و اسامی بیشتر طرح‌های چادرشب، الهام گرفته از طبیعت است.

گفتنی است شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.