روستای انبوه؛ مطالبات تلنبار شده پس از ۴۰ سال

واکنش نماینده رودبار پس از زمزمه پیشنهاد الحاق یک روستا به استان قزوین

3 1,280

دوماه پس از آخرین روزهایی که زمزمه هایی مبنی بر تمایل ساکنان روستای انبوه به الحاق در استان قزوین و سفر سرزده  نماینده این استان به این روستا، حالا مهرداد گودرزوند چگینی به معضلات و مشکلات این روستا پرداخته است. روستایی که مطالبات اولیه آن در دوزخ گیلان ـ قزوین بلاتکلیف مانده و تاکنون پس از ۴ دهه از انقلاب، هنوز به ضروری ترین نیازهای خود نتوانسته پاسخ گو باشد. با اینهمه، کم نیستند کسانی که معتقدند طرح چنین پیشنهادی بیش از آنکه مطالبات واقعی ساکنان این روستا باشد، بیشتر ایده ای است که برخی از پایتخت نشینان تهران، به صرافت افتاده تا این روستا را به یکی از قطب های گردشگری تبدیل سازند.

چگینی در این مصاحبه با عطف به منفعت ها و بهره برداری های شخصی برخی از ساکنان این روستا می گوید:برخی از ساکنان این روستا در قزوین به دنبال منافع شخصی هستند و اصلاً بحث نبود و کمبود امکانات اولیه مطرح نیست

* چرا روستای انبوه با توجه به جاذبه های غنی و شگفت انگیز آن، دارای کمترین امکانات برای زندگی است و حتی سالهاست که از نبود لوله کشی گاز، فاضلاب، دسترسی جاده ای به شهرهای دور و نزدیک دست و پنجه نرم می کند؟

ـ بیشتر روستاهای کشور دارای این کمبودها هستند و این امر محدود به روستای انبوه نیست. در حال حاضر ۱۸۴ روستا در منطقه وجود دارد که ۵۳ روستا با تنش آبی رو به رو هستند. به همین دلیل اخیرا با وزیر محترم نیرو جلسه ای درباره مشکلات روستاهای شهرستان رودبار از جمله روستای انبوه برگزار شد. همچنین برای حل مشکل لوله کشی گاز این روستا با وزیر محترم نفت نشست های صورت گرفت که نتیجه آن احداث ایستگاه گاز در ابتدای این روستا است.

* پس چرا همچنین این روستا دچار محرومیت های زیادی است؟

ـ اتفاقا کارهایی که در این روستا شده به مراتب بیشتر از سایر روستاهای شهرستان است. اما حق مردم است، باید از امکانات لازم مانند سایر روستاها بهره‌مند شوند. در این راستا چندین نامه به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حل مشکل شبکه اینترنت در روستای عمارلو، روستای ویه و ناوه و همینطور بخش های خورگام، رحمت آباد و بلوکات و بخش‌هایی از بخش مرکزی ارسال شد و همچنین در جلسات کمیسیون مجلس شورای اسلامی حضوری با جناب وزیر صحبت کردم. چرا که این روستا ها برای بهره مندی از شبکه اینترنت واقعاً دچار مشکل هستند و در برخی از نواحی، اینترنت بسیار ضعیف و در بخش های دیگر اساسا فاقد شبکه است. انتظار می رود که وزرای محترم به این روستاها رسیدگی کنند. بطور یقین به روستای انبوه هم توجه می شود بگونه ای که در حال حاضر برای حل مشکل آب و فاضلاب از طریق سازمان همیاری ها، لوله‌هایی در حدود پنج هزار متر خریداری شده است و  برای اتصالات آنها با دو اداره در استان و رشت هماهنگی های لازم انجام شد و یکی از معتمدین این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

* اولین بازدید شما از این روستا مربوط به چه زمانی است؟

ـ اولین سفر شهرستانی‌ام ۶ ماه پیش به همراه دادستان، مدیرکل منابع طبیعی و جمعی از مدیران و…  به این روستا  بود که در این سفر به حل مشکل ۲۶ خانه پرداختیم که در خارج از حریم احداث شده بود و خوشبختانه توانستیم مشکل را حل کنیم.

همچنین در باره جاده‌ای که از قزوین به انبوه وصل می‌شود مذاکراتی صورت گرفت و آسفالت جاده در اولویت برنامه ها قرار گرفت. برای اولین بار آسفالت از مسیر اسطلخ کوه شروع شد تا به روستاهای پشتکلا و نوده رسید. چند مسیر دیگر در برنامۀ کاری نیز وجود دارد. بنابراین شهرستان رودبار واقعاً نیاز به کمک، حمایت و بازدید میدانی وزرا و مدیران کل دارد.

* در داخل استان هم هماهنگی هایی صورت گرفته است؟

ـ بله، با استاندار گیلان برای حل مشکلات روستاهای رودبار چندین جلسه برگزار شد. یکی از مهمترین معضلات در حوزۀ شهری، بحث ۲۲ کیلومتر حریم راه گاز است که در مسیر لوشان تا امامزاده هاشم است. نامه هایی برای وزیر نفت ارسال شد مبنی بر اینکه ۱۲ روستای این منطقه بیش از ۲۰ خانوار هستند که از نعمت گاز برخوردار نیستند که وزیر محترم دستور همکاری را دادند، اما چون قیمت تمام شدۀ سرانۀ هر خانواده بالای ۴۰ میلیون تومان است به راحتی این امر انجام شدنی نیست اما در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این مشکل را هم مرتفع کنیم. امید است وظایفی که مردم در بخش عمران و آبادانی از من انتظار دارند، به موازات کارها در مجلس پیش رود.

* مهمترین ویژگی های این روستا چیست؟ چگونه می توان برای این روستا مزیت نسبی ایجاد کرد؟ آیا در بخش گردشگری و صنعت توریسم زیرساختی وجود دارد؟

ـ این یک روستای تاریخی و بسیار زیبا است. تردیدی در زیبایی و طبیعت این منطقه نیست. همه روستا انبوه را با میوه انار انبوه می‌شناسند و در سطح کشور هم معروف است و مردمان بسیار مهربان، خونگرم، مومن، متعهد و اهل مشارکت دارد و زمینه‌های جذب سرمایه گذار خارجی هم می‌تواند ایجاد شود و این نیاز به کسانی دارد که اهل این روستا هستند اما در تهران زندگی می‌کنند. اینها باید کمک کنند تا اقدامات خوبی صورت بگیرد. کارهایی که تا به امروز انجام شده بیشتر با همیاری خود مردم آن منطقه بوده است. مانند ساخت مسجد، لوله های آب و فاضلاب و.. با همیاری جمع می‌کنند.

* چرا این منطقه تحت پوشش سازمان آب و فاضلاب نیست؟

ـ چون ساکنین این روستا حاضر نیستند تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند و خودشان کارها را انجام می‌دهند و تا زمانی هم که تحت پوشش قرار نگیرند قطعا انجام بسیاری از امور امکان پذیر نیست.

 

* به چه دلیل؟

ـ خودشان تمایلی ندارند، چون ماهانه باید حق آبونمان و هزینه مصرف آب را بپردازند و اگر تحت پوشش نباشند این پرداخت لازم نیست.

 * بهتر نیست در این مورد فرهنگ سازی شود. چرا که در غیر این صورت رفع مشکلات امکان پذیر نیست؟

ـ اجباری در کار نیست که حتماً بشود، اگر بشود به نفع خودشان است. اما آنها تحلیل خودشان را دارند. به هر جهت مردم دارند از سرمایۀ خودشان استفاده می‌کنند و ما هم در کنارشان از آنها حمایت می کنیم.

برخی از ساکنان این روستا در قزوین به دنبال منافع شخصی هستند و اصلاً بحث نبود و کمبود امکانات اولیه مطرح نیست.

تا به امروز برای انتخاب پیمانکار لوله کشی گاز در این روستا سه بار مزایده برگزار شد، اما پیمانکار مناسب انتخاب نشد و در آخرین صحبت ها قرار شد به زودی پیمانکار انتخاب شود و این مشکل بطور کل حل شود.

* اگر نپذیرند که تحت پوشش باشند مسئولین و همچنین شما هم نمی توانید کمک شایانی در جهت رفع مشکلات آنها انجام دهید؟

– بله و این یک مشکل است. با اهالی این روستا جلساتی برگزار شد اما بعضی حاضر نبودند همکاری کنند و  به همین وضعیت راضی بودند.

* اگر ساکنان این روستا رضایت دارند پس چرا تمایل داشتند که به استان قزوین ضمیمه شوند؟

ـ برخی از ساکنان این روستا در قزوین به دنبال منافع شخصی هستند و اصلاً بحث نبود و کمبود امکانات اولیه مطرح نیست. من پس از انتخابات، اولین بازدید و دیدارم با ساکنین همین روستا بود. هفتۀ گذشته نیز پیگیر ایستگاه گاز آن منطقه بودم و بی اطلاع از مشکلات انبوه نیستم. من مشکلات نقطه به نقطه حوزه انتخاباتی خودم را رصد می کنم و پیگیر آن هستم.

در گذشته مردم از شهرها به دلیل عدم اشتغال، مهاجرت کرده‌اند. در رودبار پیش از زلزله چهار هزار کارمند در مراکز مختلف فعالیت داشتند  که با زلزله سال ۶۹  این مراکز تعطیل شدند و پس از زلزله با کم توجهی و بی مهری مسئولان وقت این مراکز احیا نشدند.

اما چهار سال برای رفع مشکلاتی که در سال های متمادی رقم خورده زمان بسیار ناچیزی است. انتظار می رود در این چهار سال بتوانم با همراهی مردم برخی از مشکلات را حل کنیم و برای این کار به شدت پیگیرهای لازم را انجام می دهم. بعنوان مثال تا به امروز برای انتخاب پیمانکار لوله کشی گاز در این روستا سه بار مزایده برگزار شد، اما پیمانکار مناسب انتخاب نشد و در آخرین صحبت ها قرار شد به زودی پیمانکار انتخاب شود و این مشکل بطور کل حل شود. پس از موضوع گاز قطعاً بحث آسفالت جاده پیگیری خواهد شد و حتماً هم جزو اولویت ها است. همچنین به دنبال حل شبکه فاضلاب و اتصال اینترنت این روستا هستیم. یقیناً رفع معضلات این منطقه را جزء برنامه‌های اصلی خودم می‌دانم.

* آیا از بودجه استان نمی توان منابع مالی جدیدی به حل مشکلات این منطقه تخصیص داد؟

ـ بحث بودجه یکسری ردیف‌های ملی دارد، پروژه‌هایی که ردیف ملی دارند، مثل آزاد راه قزوین ـ رشت که هفت یا هشت کیلومتر آن باقی مانده، مانند سد دیورش که برای ۲۸ روستا و پنج شهر است. برای روستا ردیف‌های استانی است و توزیع اعتبارات روستاها در شورای برنامه‌ریزی شهرستان عملیاتی می شود. تلاش ما این است که از منابع در اختیار وزراء استفاده کنیم و برای راه‌ها بخشی از این کار صورت گرفت. وزیر محترم نیرو نیز برای آب و فاضلاب قول مساعد دادند و اعتباراتی برای این امر پیش بینی خواهد شد و یقیناً به روستای انبوه نیز پرداخته می‌شود.

 * با وزیر میراث و گردشگری درباره موقعیت های اقتصادی و اجتماعی این روستا مذاکره ای شده است؟

ـ برای گردشگری باید سرمایه‌گذار جذب شود. این مشکل در کل کشور است و محدود به روستای انبوه نیست که بگوییم روستا گردشگر ندارد. این یک فرهنگ است که باید در این رابطه فرهنگ سازی صورت گیرد و کار امروز و فردا نیست.

یکی از مشکلات ما در شهرستان‌ها آب، شبکه فاضلاب و دسترسی به جاده است و ما واقعاً نگران آن هستیم. اگر معضل جاده در روستای انبوه حل شود گردشگر مطمئنا حضور پیدا خواهد کرد اما با این بودجه‌ای که تخصیص داده اند، قطعاً نمی‌توانیم کارهای کل شهرستان را انجام بدهیم.

* برای جذب سرمایه گذار چه تمهیداتی دیده شده است؟

ـ  مجوز وام گردشگری، اشتغال و کارآفرینی از وزیر محترم کار و امور اجتماعی دریافت شد و با هماهنگی جهاد کشاورزی در اختیار اداره کار شهرستان قرار گرفته که چنانچه هر فردی طرحی دارد می‌تواند ارائه دهد و با تایید طرح از تسهیلات آن استفاده کند.

* چه نوع طرح‌هایی بیشتر برای روستاهای این منطقه جذابیت دارد؟

ـ در مناطق روستایی هر طرحی مانند اقامتگاه‌های بوم گردی یا انواع فعالیت ها جذابیت دارد. منتهی در این راستا باید با منابع طبیعی تعامل کنند تا آرامشی را برای مردم ایجاد کنند، قطعاً گردشگران از این طرح ها حمایت می‌کنند. اگر گردشگران بدانند منطقه‌ای زیبایی با آب و هوای مناسب برای آرامش فکری و روحی در این منطقه وجود دارد حتما به این مناطق خواهند آمد.

* برای شکوفایی روستاها و بالفعل کردن پتانسیل های آن آیا برنامه ای در دستور کار دارید؟

ـ ما روستاها را مولد می دانیم. یکی از مشکلات ما در شهرستان‌ها آب، شبکه فاضلاب و دسترسی به جاده است و ما واقعاً نگران آن هستم. اگر معضل جاده حل شود گردشگر در این روستا حضور پیدا خواهد کرد اما با این بودجه‌ای که تخصیص داده اند،  قطعاً نمی‌توانیم کارهای کل شهرستان را انجام بدهیم. انتظار داریم وزرای محترم از مناطق مختلف استان گیلان از جمله شهرستان رودبار، روستاهای انبوه، داماش و کلیشم و منطقۀ سی دشت و دردشت، رحمت آباد و بلوکات که نقاط بسیار زیبایی دارد بازدید کنند. این مناطق هرکدام زیبایی خاص خود را دارند. اگر به این مناطق رسیدگی شود، جمعیت ۱۰۰ هزار نفری به بیش از ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید. چرا که اگر کار و اشتغال ایجاد شود، مردم به روستا باز می‌گردند، در گذشته مردم از شهرها به دلیل عدم اشتغال، مهاجرت کرده‌اند. در رودبار پیش از زلزله چهار هزار کارمند در مراکز مختلف فعالیت داشتند  که با زلزله سال ۶۹  این مراکز تعطیل شدند و پس از زلزله با کم توجهی و بی مهری مسئولان وقت این مراکز احیا نشدند. بنابراین تعطیلی این مراکز باعث شد که در مناطقی از جمله عمارلو، انبوه و…  رفت و آمد آنچنانی صورت نگیرد و امکانات لازم در این مناطق فراهم نشود. اما با پیگیری‌هایی صورت گرفته و همچنین برگزاری چندین جلسه  با وزیر صمت و با معاونین قرار بر این شد که این مناطق احیا شوند که با احیای این مناطق، بخشی از مشکلات روستاهای همجوار نیز رفع خواهد شد.

3 نظرات
  1. ولی رفیعی انبوهی می گوید

    باسلام مجدد
    مردم انبوه در حال جمع آوری پول برای دفع بهداشتی فاضلاب روستا هستند
    در ضمن از سال ۷۴ روستای ما سیستم فاضلاب داشت فقط بروز نبود
    انشاءالله آقای چگینی قرار نیست زحمات مردم را بنام خودشان و دوره نمایندگی خودشان ثبت کنند
    برق انبوه توسط اهالی خریداری شده
    سیستم لوله کشی آب از سال ۵۰ توسط خود مردم انجام شده
    حمام عمومی که تا چند سال پیش فعال بود توسط مردم ساخته و اداره میشد
    جادهای منتهی به روستا و باغات انبوه توسط خودیاری مردم آسفالت شده
    مسجد با عظمتی توسط مردم ساخته شده
    یه سیستم مستهلک تلفن رو مسئولین زحمت کشیدن آوردن که اونم با یه نسیم قطع میشه
    حالا آقای چگینی بفرمایید برای انبوه چه کرده اند
    البته آقای چگینی احتمالا یادشون رفته قبل از انتخابات هم به روستای انبوه تشریف آوردن و قولهای هم دادن
    اما….
    کنتور نمیندازه که ..

  2. شهروند انبوه می گوید

    شهروند انبوه
    با سلام و سپاس از مدیریت محترم سایت
    رسالت رسانه ای جنابعالی اقتضاء می کند همچنانکه فرمایشات و دیدگاههای جناب آقای چگینی را منتشر کردید
    متقابلا مصاحبه ای هم با اعضای محترم شورای روستای انبوه، معتمدین ،هیئات امنای ساکن روستا، و هیئات امنای ساکن قزوین و انبوه به عمل آورید تا روشن و مشخص شود که آیا این درخواست از طرف یک یا دو نفر به تعبیر جناب آقای چگینی منفعت طلب مطرح شده و با خواسته قاطبه مردم انبوه هست.
    آنگاه : تا سیه روشود هر که در او غش باشد.
    مجددا تشکر می کنم و منتظر اقدام جنابعالی هستم.

  3. کلیشمی می گوید

    با سلام
    بحث الحاق روستاهای منطقه عمارلو و حتی لوشان به قزوین چند سال هست که مطرح شده و به نظر ایده خوبیه چون با توجه به دوری منطقه به مرکز شهرستان هیچ توجه ای به این روستاها نمیشه و از حداقل امکانات هم محروم هستیم و با توجه به اینکه اکثر مهاجران منطقه در قزوین ساکنند و خیلی از عزیزان در دستگاهای دولتی و مهم قزوین مشغول هستند میتوانند بهتر و راحتتر به وطنشان کمک کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.