فرسودگی، سهم صنایع تبدیلی گیلان

0 353

صنعت فرآوری محصولات کشاورزی و حلقه‌های تولید درگیلان سالهاست درانتظار تکمیل زنجیره‌ی تولید و ایجاد صنایع مرتبط با آن قرار دارند. با وجود تحولات تکنولوژیکی و صنعتی درحوزه‌ی کشاورزی، صنایع مکمل و زنجیره‌ای همگام با توسعه کشاورزی در گیلان ایجاد نشده‌اند. رقم بالای ۳۰ درصدی ضـایعات محـصولات کشاورزی ناشی از فرسودگی تکنولوژی صنایع تبدیلی در گیلان است.

«قاسم جوادزاده » مدیرصنایع تبدیلی وغذایی جهاد کشاورزی گیلان به ایسنا گفت: تکنولوژی فرسوده صنایع تبدیلی و وضعیت آب و هوایی ازعوامل افزایش ضایعات محصولات کشاورزی است. به همین دلیل هرساله ۲۸ تا ۳۰ واحد صنایع تبدیلی در گیلان نوسازی می‌شوند. تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح برخی از این واحدها تسهیلات داده شده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های شالیکوبی بیشترین واحدهای صنایع تبدیلی گیلان را تشکیل می‌دهند افزود: درحوزه‌ی صنایع تبدیلی برنج اخیرا چند واحد فعال در استان شده‌ است. این درحالیست که گیلان حدود ۱۰۰ برند برنج و ۶۰ برند چای دارد.

جواد زاده گفت: بیش از ۳ میلیون تن محصول کشاورزی در گیلان تولید می‌شود. در حالیکه ۲۰۰۰ واحد تولیدی صنایع تبدیلی در گیلان فعالیت می‌کنند اما ظرفیت واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی گیلان یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن است.

وی رتبه‌ی گیلان در حوزه صنایع تبدیلی از نظر تعداد صدور مجوزها را رتبه اول، در حوزه‌ی ظرفیت فرآوری رتبه چهارم و در حوزه اشتغال رتبه دوم کشوری اعلام کرد.

درحالی که مدیر صنایع تبدیلی وغذایی جهاد کشاورزی گیلان به استقبال سرمایه‌گذاران در بخش صنایع تبدیلی حوزه‌ی برنج و چای اشاره کرد اما پیشتر به مرور گفته بود: گیلان در حوزه‌ی برند سازی و مدرن سازی برنج و چای نیازمند ورود سرمایه گذار است. در حوزه‌ی شلتوک ۲۳ نوع محصول قابل استحصال است اما تعداد واحدهایی که قادر به تولید این فراورده‌ها دراستان هستند ۴ مورد بیشتر نیست. همچنین گیلان در بخش فراوری ابریشم و تولیدات گیاهان دارویی از صنایع تبدیلی بسته بندی محروم مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.