فرصتی طلایی برای رشد صادرات کشاورزی

پایانه صادراتی؛

173

گیلان از مزیت‌های بسیار خوبی در حوزه تولیدات کشاورزی برخوردار است و کشاورزی آن در اولویت قرار دارد، بنابراین گیلان می‌تواند سهم بسزایی از صادرات غیرنفتی کشور را با صادرات محصولات کشاورزی به بازار چهار صد میلیون نفری کشورهای حاشیه‌ی دریای خزر، مثل روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و کشورهای دیگر به خود اختصاص دهد.

در این استان، محصولات کشاورزی از مرکبات گرفته تا صیفی‌جات را می‌توان با قیمت پایین و کیفیت بالا تولید و به خارج از ایران صادر کرد. اقتصاد تجاری شمال ایران در سال‌های اخیر بسیار خوب بوده و روابطش با کشورهای قدرتمندی چون روسیه و دیگر کشورهای اطرافش بهبوده پیدا کرده است.

همچنین در سال‌های اخیر امکانات و ملزومات مورد نیاز برای زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی، روز به روز در حال افزایش و بهتر شدن است، مانند سردخانه‌ها، کیسه‌های نانو برای ماندگاری بالای محصولات کشاورزی، دستگاه‌های سورتینگ و ملزومات دیگر که کار ما را برای صادرات محصولات کشاورزی راحت‌تر کرده است.

پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی با تجمیع زیرساخت‌های لازم در یک محدوده مشخص، سبب تسهیل در تولید و بسته‌بندی محصولات کشاورزی شده و امکان دسترسی یکسان تولیدکنندگان به خدمات با هزینه مناسب، کنترل، حفظ و افزایش کیفیت مطلوب در محصولات جهت رعایت استانداردهای مورد قبول بازارهای صادراتی را فراهم می‌سازند.

بهره‌گیری از خدمات مشاوره تحقیق در بازار به منظور حضور موثرتر در بازارهای جهانی و الگوسازی تولید محصولات کشاورزی بر اساس بازار مصرف کشورهای خریدار، از دیگر مزیت‌های وجود پایانه‌های صادراتی برخوردار از امکانات زیرساختی است.

گیلان برای داشتن پایانه صادراتی محصولات کشاورزی همه مزیت‌های بالقوه و بالفعل، شامل زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، تولید محصولات متنوع باغی و صیفی با کیفیت بالا، بنادر استان با تجهیزات تخلیه و بارگیری شبانه‌روزی، کشتیرانی دریای خزر با ناوگان بسیار مجهز، منطقه آزاد انزلی به عنوان یک سازمان تسهیل‌گر در امر تجارت، دسترسی آسان به محصولات کشاورزی استان‌های همجوار مانند مازندران، اردبیل، قزوین و زنجان به عنوان قطب‌های تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را با هم دارد.

با توجه به شرایط کشورهای حوزه خزر و تاثیر جنگ روسیه و اوکراین که سبب تغییر مسیرهای تامین محصولات کشاورزی در این کشورها بویژه روسیه شده است، ما باید از این فرصت تاریخی استفاده کنیم و سهم ایران و گیلان را در تامین محصولات کشاورزی این کشورها تثبیت کرده و افزایش دهیم.

با توجه به پتانسیل‌های ذکر شده به نظر می‌رسد منطقه آزاد انزلی بدلیل داشتن زیرساخت‌های لازم در بنادر انزلی و کاسپین، ارائه خدمات گمرک جمهوری اسلامی در بنادر مذکور، وجود پسکرانه مناسب در هر دو بندر جهت تکمیل یا احداث زیرساخت‌هایی همچون سردخانه و سورتینگ، همجواری بندرکاسپین با شهرک صنعتی، احداث انبارهای مناسب در سنوات گذشته، کاهش هزینه‌های حمل کالا با کشتی در حوزه خزر و مشوق‌های قانونی منطقه آزاد برای تسهیل صادرات، حائز شرایط لازم برای احداث و راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی است.

آنچه مشهود است، بعد از گذشت بیش از یک دهه از بحث ایجاد پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در گیلان، با همه مزایای ذکر شده، غفلت بزرگی صورت گرفته و با توجه به درخواست‌های متعدد نمایندگان بخش خصوصی، بویژه اتاق بازرگانی گیلان، که بارها ضرورت ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را به مسولان در گذشته منتقل کرده بودند، حتی امروز هم، برای احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گیلان دیر شده است. مدیریت زمان حلقه مفقوده مدیریت در استان بوده و همین امر سبب عقب‌ماندگی گیلان از بازارهای داخلی و خارجی شده است.

نظرات بسته شده است.