مدارس قدیمی، بومگردی می‌شوند

تهدیدی جدید برای فعالیت بومگردی ها؛

1 150

در حالیکه طبق تعاریف صنعت گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی در محیط‌های بکر طبیعی، بافت روستایی یا تاریخی در شهرها و سازگار با سیمای طبیعی منطقه احداث می‌شوند و بوم کلبه‌ها، بوم خانه، کمپ عشایری و اکوکمپ‌ها از انواع آن محسوب می‌شوند، امروز مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تبدیل مدارس با قدمت بالای نیم قرن به اقامتگاههای بوم گردی و گردشگری خبر داد.

«ولی جهانی» با اشاره به ثبت ملی ۱۵ بنای تاریخی در اختیار آموزش و پرورش گیلان گفت: مدارس بالای نیم قرن قدمت استان به اماکن گردشگری و بومگردی تبدیل می‌شوند.

جهانی با اشاره به اهمیت حفظ مدارس و بناهای قدیمی و تاریخی اظهار کرد: طبق دستور مقام عالی استان، مدارسی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و بلا استفاده است باید از آنان در حوزه گردشگری و بوم گردی و صنایع دستی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: صیانت، حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی در اولویت میراث فرهنگی قرار دارد و خواستار همراهی اداره کل آموزش و پرورش در این مسیر شد.

لازم به ذکر است: طی سالهای اخیر اقامتگاههای بومگردی گیلان با چالش های مختلفی برای فعالیت مواجه شدند که فعالیت واحدهای اقامتی غیر مجاز نیز به این مشکلات افزوده است.  کاهش توان اقتصادی مردم علاوه بر صدور مجوز به خانه کاشانه‌ها و مدارس برای پذیرش مسافران، در افت زیاد پذیرش اقامتگاه‌‌‌های بومگردی تاثیرگذار بوده است. بطوریکه آمارها نشان می‌دهد نوروز سال ۱۴۰۲ ضریب اشغال بومگردی‌ها حدود ۵۶ درصد بود‎.

 پیشتر نیز رییس جامعه اقامتگاه‌های بومگردی کشور از تعطیلی ۵۰۰ تا ۷۰۰ اقامتگاه بومگردی خبر داده بود.

درحالیکه فعالیت خانه کاشانه ها و اقامتگاههای غیر مجاز، چراغ فعالیت بومگردی های را خاموش می‌کند و در عین حال در ایام تعطیلات تابستانی، مدراس نیز به اقامتگاههای گردشگران فرهنگی تغییر فعالیت می‌دهند، به نظر می‌رسد این اقدام اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نه تنها کمکی به حفظ بناهای تاریخی آموزشی استان نمی‌کند بلکه موجب بروز آسیبهای بیشتری به بناهای میراثی ملی و ضربه دیگری به فعالیت بومگردی‌ها خواهد بود.

در گیلان؛ ۲۰۵ اقامتگاه بومگردی به طور رسمی فعالیت دارند که بالغ بر ۹۹ درصد این واحدها در مناطق روستایی واقع شده‌اند.

موزه حکیم نظامی و موزه سنجش از جمله بناهای تاریخی و ثبت ملی آموزش و پرروش استان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.