مرد ساعیِ دانش و فرهنگ

در سوگ دکتر علی‌اصغر ورسه‌ای؛

22

دست اجل، در آغاز فصل پاییز، انسانی شریف و نجیب و استادی برجسته را از جامعه‌ی علمی و دانشگاهی ایران گرفت: دکتر علی‌اصغر ورسه‌ای. استاد ریاضیاتی که هزاران دانشجو را در دانشگاه‌های گیلان، قزوین و تهران پرورش داد و لحظه‌ای از کار و حرکت در این مسیر بازنایستاد.

علی‌اصغر ورسه‌ای، استاد ریاضیات و رییس اسبق دانشگاه گیلان، دارای دکترای تخصصی ریاضی نظریه‌ی احتمال از دانشگاه منچستر انگلستان در سن ۷۳ سالگی جهان را بدرود گفت و در قطعه‌ی نام‌آوران باغ رضوان آرام گرفت.

علی اصغر ورسه‌ای در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در قزوین زاده شد. او پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان شهیدی برای ادامه‌ی تحصیل به انگلستان عزیمت کرده و در رشته‌ی کارشناسی ریاضی، کارشناسی ارشد آمار و دکترای تخصصی آمار و احتمالات از دانشگاه منچستر انگلستان با درجه‌ی عالی فارغ‌التحصیل شد.

این استاد ریاضیات، پس از بازگشت به ایران، ابتدا در دانشگاه شهید بهشتی تهران جذب شده و سپس به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه گیلان مشغول به کار شد. او در طول سال‌ها تدریس و پژوهش، نقش مهمی در پیشرفت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه گیلان ایفا کرد.

این استاد ریاضیات، پس از بازگشت به ایران، ابتدا در دانشگاه شهید بهشتی تهران جذب شده و سپس به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه گیلان مشغول به کار شد. او در طول سال‌ها تدریس و پژوهش، نقش مهمی در پیشرفت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه گیلان ایفا کرد.

او که به مدت ۷ سال از سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۷۴خورشیدی به ریاست دانشگاه گیلان منصوب شده بود، تلاش‌‎های بسیاری در راستای بهبود کیفیت آموزش و پژوهش و همچنین توسعه‌ی دانشگاه گیلان به انجام رساند. یکی از ده‌ها خدمات ارزنده‌ی ورسه‌ای در حوزه‌ی فرهنگ، تلاش برای دریافت و انتقال چهارهزار جلد کتاب موجود در کتابخانه‌ی شخصی استاد محمد معین به دانشگاه گیلان بود.

وی پس از صحبت و هماهنگی با دختر ایشان، مهدخت معین، موفق شد، این مجموعه‌ی ارزشمند را به دانشگاه گیلان منتقل کند. مجموعه‌ای که هم‌اکنون در کتابخانه‌ی پژوهشکده‌ی گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان عرصه‌ی فرهنگ و ادبیات قرار گرفته است.

ورسه‌ای در سال ۱۳۷۵ خورشیدی، با رای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی  به ریاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین منصوب شد و تا سال ۱۳۸۰خورشیدی در این عرصه حضوری فعال و موثر داشت.

او در طول مدت ریاست‌‌اش در این دانشگاه نیز در راستای  ارتقاء و پیشرفت آن در حوزه‌های مختلف و همچنین در  جذب دانشجویان خارجی نقش بسزایی ایفا کرد. از دیگر سوابق مدیریتی وی می‌توان به ریاست دانشگاه پیام‌نور گیلان و موسسه‌ی آموزش عالی کادوس اشاره کرد.

ورسه‌ای، شخصیتی پرتلاش و فعال داشت. او علاوه بر تدریس و کار در حوزه‌ی مدیریت، در زمینه‌ی تحقیق و  پژوهش نیز فعالیت‌های بسیاری داشت. از او مقالات علمی متعددی در  نشریات وزین ملی و بین‌المللی منتشر شده است. او همچنین در کنفرانس‌های علمی داخلی و خارجی فراوانی شرکت  و به عنوان سخنران مدعو در بسیاری از آن‌ها حضور داشته است.

او همچنین استاد راهنمای ده‌ها پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد و رساله‌‍‌ی دکتری دانشجویان بسیاری در رشته‌ی ریاضیات بوده است که از آن میان می‌توان به موضوعاتی چون: انتگرال نخستین بازگشت، قضیه‌ی حد مرکزی به طور قریب به یقین برای توزیع‌های پایدار، نگاهی تصادفی به انتگرال لبگ، وابستگی دوربرد و کاربردهای آن در فرایندهای نقطه‌ای، درباره‌ی اندازه‌های تصادفی متقارن و همگرایی مجموع‌های تصادفی ریمان و ریمان‌استیل یس، درباره‌ی قانون قوی اعداد بزرگ برای متغیرهای تصادفی وابسته و امثال آن اشاره کرد.

ورسه‌ای، شخصیتی پرتلاش و فعال داشت. او علاوه بر تدریس و کار در حوزه‌ی مدیریت، در زمینه‌ی تحقیق و  پژوهش نیز فعالیت‌های بسیاری داشت. از او مقالات علمی متعددی در  نشریات وزین ملی و بین‌المللی منتشر شده است.

محمدرضا عارف، درباره‌ی این استاد برجسته‌ی ریاضیات گفت: «ایشان انسانی فرهیخته و عالمی دردمند بود که در مدت عمر پربارش ریاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه گیلان را در کارنامه دارد.

امروز بسیاری از ریاضی‌دانان جوان میهن‌مان دانش خود را مرهون زحمات استادان گرانقدری چون مرحوم ورسه‌ای هستند و یقینا جای خالی ایشان در کرسی دانشگاه‌های مطرح کشور در حوزه‌ی ریاضیات حس خواهد شد. مرحوم دکتر ورسه‌ای در حوزه‌ی سیاست نیز اهل بینش و صاحب نگاهی بلند بود و به عنوان استادی دردمند و صاحب‌نظر بسیاری از جوانان را از گفتگوی با خود به فیض می‌رساند.»

سخن آخر آن‌که، استاد علی اصغر ورسه‌ای مردی به واقع سخت‌کوش و اندیشمند بود که شاید بتوان به جرات گفت که چون او در این زمانه کم دیده‌ایم. چرا که او با  تلاش‌ها و دستاوردهای علمی خود، تاثیر عمیقی بر جامعه‌ی علمی و دانشگاهی ایران گذاشت. یاد و خاطره‌ی او همیشه باقی خواهد ماند. یادش گرامی.

 

نظرات بسته شده است.