معارضات اجتماعی مانع تکمیل زباله سوز غرب استان

0 460

موضوع مدیریت پسماند و دفن زباله یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی شهرستانهای غرب گیلان است. کمبود کارخانه زباله سوز در شهرستان تالش و جانمایی نامناسب محل دفن زباله در نزدیکی مرکز شهر لیسار، سالهاست روند احداث و تکمیل تنها کارخانه کمپوست غرب استان را کند کرده است.

 روز گذشته «شهرام غنی زاده» شهردار تالش اعلام کرد:عملیات احداث کارخانه کمپوست زباله ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به دلیل مشکلات قضایی و نبود اعتبار، متوقف شده است .

وی افزود: کارخانه کمپوست زباله شهرستان تالش با سه هکتار وسعت و سوله‌هایی به مساحت سه هزار و ۷۷۰ متر مربع جهت بازیافت و کمپوست زباله (تبدیل زباله به کود) در منطقه آغاسی محله جوکندان تالش از سال ۸۲ درحال ساخت است و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در حالیکه این کارخانه در صورت تکمیل، روزانه ۲۵۰ تن کود مورد نیاز اراضی کشاورزی را تولید خواهد کرد.

در عین حال «پویا شهشهانی » مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان به مرور گفت: کارخانه کمپوست تالش با کمبود اعتبارات مواجه نیست و تاکنون نیز کلیه اعتبارات مصوب مدیریت پسماند ازسوی سازمان همیاریهای شهرداری کشور به شهرداری تالش تزریق شده است.

وی ادامه داد: آخرین اعتباری که برای مدیریت پسماند و احداث زباله سوز تالش مصوب شد مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ بود که در سال ۹۹ به حساب شهرداری واریز شد .

 شهشانی با تأکید به اینکه مشکل کارخانه کمپوست تالش نه اعتبارات بلکه معارضات اجتماعی است افزود: مشکلات اجتماعی ناشی از واگذاری زمین به شهرداری در منطقه دلیل اصلی رکود و توقف احداث کارخانه تا کنون بوده است. در حال حاضر مراحل واگذاری زمین و ثبت سند بنام شهرداری درکمیسیون ماده ۳۲ انجام شده و بزودی معارضات زمین زباله سوز رفع خواهد شد.

 وی تأکید کرد: سال گذشته به دلیل عدم واگذاری به موقع زمین، اعتباری به شهرداری تالش تعلق نگرفت اما امسال پیگر تخصیص اعتبارات جدید از محل منابع ملی هستیم.

گفتنی است برای احداث کارخانه کمپوست غرب استان تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. با بهره ‌برداری از این کارخانه زباله‌های هفت شهر و سه شهرستان غرب استان گیلان در آن امحا و به کمپوست تبدیل خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.