نرخ خرید تضمینی چای عادلانه نیست

صنعت چای در لبه پرتگاه؛

0 172

برداشت برگ سبز چای از اواسط اردیبهشت در گیلان و مازندران آغاز شده و دولت در کنار کارخانجات فرآوری، محصول کشاورزان را خریداری می‌کند. با این حال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و انتقادات بسیار زیاد چایکاران و فعالان این صنعت در مورد ناعادلانه بودن نرخ خرید تضمینی، اتحادیه چای شمال کشور هم اعلام کرد باید در قیمت خرید برگ سبز چای تجدیدنظر شود.

چین اول بهاره برگ سبز چای از نیمه اول اردیبهشت آغازشده و تا نیمه خرداد ادامه دارد. با این حال بسیاری از کشاورزان چایکار به علت افزایش هزینه‌های تولید، از قیمت خرید برگ سبز رضایت ندارند.

قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد با این حال این تصمیم شورای عالی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی مورد انتقاد چایکاران و بسیاری از فعالان صنعت چای قرار گرفت.

مدیرعامل اتحادیه چای شمال کشور، خواستار تجدید‌ نظر در قیمت خرید برگ سبز چای شده است. هادی امیدی عنوان کرده: قیمتی که شواری عالی قیمت‌گذاری برای خرید محصول استراتژیک برگ سبز چای تعیین کرده است، به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌های تولید این محصول نیست.

طبق تصمیم شورای قیمت‌گذاری، امسال چای درجه یک به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان و چای درجه دو به قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان از کشاورزان چایکار خریداری می‌شود. در این دستورالعمل سهم کارخانجات برای خرید برگ سبز چای ۷۵ درصد و سهم دولت ۲۵ درصد اعلام شده است. عدم تناسب بین قیمت خرید تضمینی و هزینه‌های تولید موجب شده اتحادیه چای شمال هم به این تصمیم دولت اعتراض کند.

*باید در قیمت خرید برگ سبز چای تجدیدنظر شود

در همین راستا مدیرعامل اتحادیه چای شمال کشور، خواستار تجدید‌ نظر در قیمت خرید برگ سبز چای شده است. «هادی امیدی» عنوان کرده: قیمتی که شواری عالی قیمت‌گذاری برای خرید محصول استراتژیک برگ سبز چای تعیین کرده ، به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌های تولید این محصول نیست.

وی این را هم اضافه کرده؛ شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی کشور، برای تعیین قیمت خرید برگ سبز چای باید همه جوانب را در نظر بگیرد به گونه‌ای که این قیمت‌گذاری در تضاد با هزینه‌های تولید نباشد.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت کود شیمیایی در سال جدید شوک بزرگی بود که به جامعه کشاورزان به خصوص چایکاران شمال وارد شد. از ابتدای امسال قیمت اقلام هشت کود شیمیایی یارانه‌ای به شکل محسوسی تغییر پیدا کرد. اعمال تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات ناشی از سیاست‌های ارزی از جمله برخی دلایلی است که در مورد افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مطرح می‌شود.

*افزایش نرخ خرید تضمینی از طریق اعتبارات صندوق حمایت از چای

«جبار کوچکی‌نژاد» نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مرور با بیان اینکه میزان تولید چای در ایران کمتر از ۴۰ هزار تن است اما نیاز سالانه بازار به ۱۱۰ هزار تن است تاکید کرد: کشور با خودکفایی چای فاصله زیادی دارد. زیرا دولت‌های گذشته حمایت خوبی از این صنعت نداشتند. با این حال معتقدم گیلان و مازندران به جهت نوع آب و هوا و اقلیم می‌توانند کشور را از واردات چای بی نیاز کنند.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس: امسال برای حمایت از صنعت چای، ۲۰۰ میلیارد تومان ذیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای در نظر گرفته شد بنابراین انتظار می‌رود دولت از محل این اعتبار، به صورت اعطای تسهیلات ارزان قیمت ۴ درصدی، به چایکاران کمک کرده و یا نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای را افزایش دهد.

کوچکی‌نژاد اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و کود شیمیایی یکی از راه‌هایی که دولت می‌تواند از صنعت چای حمایت کند این است که از محل عوارض حاصل از واردات چای به فعالان و تولیدکنندگان این بخش کمک کرده و قیمت چای را در داخل کشور افزایش دهد. بدین معنا که نرخ تضمینی خرید برگ سبز را به سطحی برساند که ادامه فعالیت تولیدی به نفع چایکار باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در بخش حمایت از صنعت چای یارانه بسیار محدودی را اختصاص می‌دهد اضافه کرد: امسال برای حمایت از صنعت چای، ۲۰۰ میلیارد تومان ذیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای در نظر گرفته شد بنابراین انتظار می‌رود دولت از محل این اعتبار، به صورت اعطای تسهیلات ارزان قیمت ۴ درصدی، به چایکاران کمک کرده و یا نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای را افزایش دهد.

بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان چای کشور، از نیمه اردیبهشت امسال تا ۲۶ اردیبهشت، ۳۱ هزار و ۱۷۷ تن برگ سبز چای به ارزش ۵ هزار و ۸۳۹ میلیارد و ۵۰۴ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال از چایکاران گیلانی و مازندرانی خریداری شده که از این میان ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن یعنی بیشتر از ۹۵ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه ۲ بوده‌اند. همچنین در همین راستا اعلام شد بیشتر از ۷ هزار تن چای خشک در کارخانجات چایسازی تولید شده است.

لازم به ذکر است، سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک از کارخانجات فرآوری، استحصال می‌شود. سازمان چای میزان مصرف چای در کشور را به طور میانگین حداکثر ۱۰۰ هزار تن اعلام کرده است. با این حال آمارهایی که در مورد واردات بی حساب و کتاب چای خارجی بدون در نظر گرفتن نیاز واقعی بازار مخابره می‌شود خلاف این امر را ثابت می‌کند.

پرونده چای دبش، یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد است که در رابطه با واردات چای رخ داده و این صنعت را به لبه پرتگاه نزدیک‌تر کرده است. رقم این اختلاس حدود ۳٫۴ میلیارد دلار نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است که در ایران بی‌سابقه بود. حتی پای سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق جهاد کشاورزی در دولت رییسی هم به این پرونده باز شده که بعد از بررسی‌های قضایی و محاکمات، وی به سه سال حبس محکوم شد با این حال رییس‌جمهور تاکنون در این باره سکوت اختیار کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.