هشدار! همه گسلهای گیلان فعال هستند

1 3,402

« پانته آ گیاهچی» مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان به مرورگفت: با وجود اینکه همه گسلهای گیلان فعال و جوان هستند اما تاکنون بودجه ای برای مطالعه طرح تدقیقی گسلهای استان تخصیص داده نشده است.

«گیاهچی» با هشدار به فعالیت گسلها و زلزله خیز بودن استان افزود: گسلهای « آستارا، خزر، لاهیجان، رودبار، کلیشوم، جیرنده، منجیل و نور ازگسل‌های مهم و جوان گیلان هستند که با توجه به اینکه این استان درزمره مناطق پرخطر از دیدگاه لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار دارد، لزوم بررسی گسل های غیرفعال گیلان الزامی است اما متاسفانه تاکنون بودجه ای برای این مطالعات به سازمان زمین شناسی استان اختصاص داده نشده است .

گیاهچی گفت: گسل آستارا بطول حدود ۴۰۰ کیلومتر و گسل خزر حدود  ۵۵۰ کیلومتر از اصلی ترین و مهمترین گسل‌های فعال استان هستند. محل تلاقی این دو گسل در نزدیکی شهر لاهیجان است که قطعا فعالیت آن بر گیلان اثرگذارخواهد بود.

وی تاکید کرد: با انجام مطالعات طرح تدقیق گسلها دراستان ، حرایم تالابی ، دریا و سایر مناطق پرخطر شناسایی شده و می توان ازاین مطالعات درساخت و ساز مراکز مهم و حساس استان کمک گرفت. امری که با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان، راه وشهرسازی و سایر ارگانها قابل اجرا خواهد بود. اگر حریم گسل‌ها به‌ درستی درساخت و سازها رعایت شود در مواقع وقوع زلزله به‌طور قطع با آسیب‌ کمتری مواجه هستیم.

مدیرکل زمین شناسی گیلان با تاکید به اینکه بارها تذکرات جدی از سوی این سازمان در خصوص ساخت سازه های مهم بر روی گسلهای پرخطر داده شده افزود: مدیریت بحران حوادث طبیعی از جمله زلزله با وجود اطلاعات و مطالعات لازم از گسلها بهتر انجام می شود. متاسفانه اجرایی نشدن آیین‌نامه‌های ساختمانی در ساخت و ساز خسارات جبران‌ناپذیری را به‌ دنبال دارد.

با توجه به اینکه زلزله گیلان در زمره مناطق پرخطر از دیدگاه لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار دارد شناسایی و مطالعات زمین شناختی از گسلهای استان بیش ازهمیشه ضروری است. پیشترنیز« مهدی زارع » استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله  با بیان این نکته در رشت گفته بود: آزادراه قزوین – رشت و راه آهن گیلان ازمنجیل و رودبار عبور می کند که از محدوده های گسل و لغزش است لذا برای منطقه رودبار مانیتور کردن در راستای توسعه پایدار را پیشنهاد میکنم.

زارع  با اشاره به زلزله ۳۱ خردادماه سال ۶۹ در گیلان افزود: این زمین لرزه از حیث تاریخی و علمی بسیار حائز اهمیت است و طی ۲۹ سال گذشته تغییرات بسیار زیادی در استان گیلان اتفاق افتاده و بناهای زیادی احداث شده است لذا نیازمند یادآوری زلزله منجیل و تاثیر آن بر مردم هستیم. دراثر رخداد این زمین لرزه، آسیب‌های جدی به سد سفیدرود، نیروگاه لوشان، پل‌ها، جاده‌ها، بیمارستان‌ها، سازه‌های عمومی و مسکونی وارد شده بود.

زارع به پراکنش لرزه خیری گیلان تا قبل از سال ۱۹۹۰، اشاره کرد و افزود:  طی ۱۲۰ سال گذشته بخش میانی گسل آستارا از جنوب تا قبل از تالش، منطقه انتهایی گسل آستارا که مرز کوه و دشت را مشخص می کند و بخش غربی رشت زلزله خیزی دستگاهی را نشان نداده است و لذا باید دقت بیشتری نسبت به این مناطق داشته باشیم.

«رضا اسلامی» مدیر کل مدیریت بحران استانداری استان نیز افزود: زلزله ۵.۹ ریشتری خسارتی درشهرهای استان گیلان برجای نگذاشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با تأکید براینکه زلزله اخیر در تمام شهرهای این استان به صورت کامل احساس شده است گفت: تا کنون گزارشی ازخسارت یا آسیب به ساختمان‌ها، ابنیه و موارد این‌چنینی به دست ما نرسیده است.اما با توجه به بزرگی این زمین‌لرزه، تمامی تیم‌های امداد و نجات استان گیلان برای مقابله با بحران احتمالی و جهت کمک به آسیب‌دیدگان  درحالت آماده‌باش کامل قرار دارند.

زلزله‌  ۵.۹ ریشتری شب گذشته در ساعت ۲:۱۷ دقیقه بامداد، حوالی شهر « تَرک» در شهرستان میانه را لرزاند و تاکنون دراستان‌آذربایجان شرقی ۵ کشته و ۲۵۱ مصدوم برجای گذاشت.

گفتنی است: پرتلفات‌ترین زلزله ۱۱۰ سال اخیر کشور، زلزله ۶.۶ ریشتری ۵ دی سال ۱۳۸۲ بم، با حدود ۴۰ هزار کشته بود. همچنین زمین لرزه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ رودبار و منجیل حدود ۳۷ هزار کشته بجا گذاشت. در اثر وقوع این حادثه طبیعی  بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شده و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استان‌ گیلان  وارد شدو حدود ۵۰۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند. همچنین زلزله ورزقان ، طبس و بوئین زهرا از دیگر زمین لرزه های مهمی است که تاکنون در ایران به وقوع پیوسته است

1 نظر
  1. ایران می گوید

    چرا بر ساخت و سازهای افسار گسیخته ، بی ضابطه و زد و بندی های ترکها با عوامل شهرداری در مناطق حاشیه ای رشت با وجود فعال بودن گسلها هیچ توجهی نمی شود ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.