کاهش تعرفه واردات چای به ضرر چای‌کاران

0 560

رئیس سازمان چای کشور از روند کاهش تعرفه واردات چای در کشور انتقاد کرد گفت: در بسیاری از کشورها تعرفه واردات چای ۱۶۰ و ۴۰ درصد است ولی در کشور میزان واردات تعرفه چای را به ۵ درصد کاهش داده اند و این میزان تعرفه قطعاً به نفع تولیدکننده چای نیست.

«حبیب جهانساز» افزود: تعرفه چای درحمایت از تولید مصوب شده است. درحالی که در ایران چهار مرتبه درسال  برداشت چای داریم اما درکشورهایی مانند هند، کنیا و سریلانکا که چای وارداتی از آنها وارد می‌شود ۶ الی هفت مرتبه برداشت چای دارند. به همین دلیل و به‌ منظور افزایش رقابت چای داخلی با خارجی باید میزان تعرفه چای در راستای حمایت از تولیدکننده اعمال شود که با کاهش میزان تعرفه از ۲۰ درصد به پنج درصد، تولیدکننده با مشکل مواجه می‌شود.

گیلان به دلیل شرایط زیست‌محیطی و خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مناسب، دارای بهترین شرایط برای کاشت و برداشت چای بوده و محصول چای در استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان دارای کیفیت خوبی است. هرساله برداشت چای از اوایل اردیبهشت آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد که تاکنون ۱۲۵ هزار تن برگ سبز چای از باغات استان‌های شمالی برداشت‌ شده است.

پیشتر درهمین باره «مهرداد لاهوتی»  نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کاهش تعرفه واردات چای  خارجی گفته بود: در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا تعرفه واردات چای را کاهش دهیم ولی در حال حاضر تعرفه واردات چای از ۲۰ درصد به پنج درصد رسید که به ضرر چایکاران است. این کار جلوی کار بخش‌های خصوصی برای کار در زمینه تولید و صادرات چای در کشور را می‌گیرد.

انتقاد رئیس سازمان چای کشور از کاهش تعرفه چای وارداتی در حالیست که وی پیشتر از رونق تولید چای درکشور خبر داده و گفته بود: با جلوگیری از واردات چای با ارز نیمایی چای‌کاران برای افزایش تولید محصول انگیزه  پیدا می کنند که محصولشان به فروش می‌رسد. خوشبختانه با حذف واردات چای با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بسیاری از مشکلات حل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.