یادبودی زیر درخت زیتون

در آستانه اشرفیه به یاد درگذشتگان کرونا نهال درختان زیتون کاشته شد

0 747

دو ماه پس از اوج شیوع کرونا در گیلان کم کم شهروندان به نمادهایی نیاز دارند تا یاد کسانی را که در این ایام فداکاری کرده و یا جانشان را از دست داده‌اند، گرامی بدارند.

در شهر آستانه اشرفیه رودی وجود دارد که نام آن حشمت رود است. مسیرهای رودخانه این شهر کوچک همواره پر از حضور ماهیگیرانی بود که تورهای کوچک خود را برای تفریح یا امرار معاش به دلِ رود می‌سپردند. اما حالا که دل مردمان این شهر برای دیدن زیبایی‌های بهاری رودخانه تنگ شده و خبری از مردان ماهیگیر نیست، مدیران شهری، در قسمتی از حاشیه‌ی این رودخانه درختان جوانی را کاشتند. درختانی که بر سرشاخه‌های آن عکس کسانی است که تا همین چند روز پیش جزو شهروندان این شهر بودند. شهروندانی که می‌خواستند روزهای پایانی سال را با همه درگیری‌های زندگی بگذرانند تا سال نو را در کنار خانواده شروع کنند اما ویروس تاجدار به زندگی‌شان فرصتی نداد تا به غریبانه‌ترین شکل ممکن به خاک سپرده شدند. انتخاب این مکان برای یادبود تناسبی دارد با آخرین روزهای زندگی در بیمارستان کوثر که در کنار این رودخانه قرار دارد و در دو ماه اخیر، بیماران زیادی زیر سقف آن آخرین نفس‌های بی‌قرار خود را کشیدند و برای همیشه چشم از این دنیا فرو بستند.

تاکنون در هیچ شهری این اقدام انجام نشده است و من به عنوان یک آستانه‌ای بسیار خوشحالم که در مصایب پس از کرونا این افراد و خانواده های آسیب دیده گم نشدند و یاد و نام‌شان گرامی داشته شد.

اولین کسی که در اثر بیماری کرونا در گیلان جان باخت یک پزشک از آستانه اشرفیه بود. دکتر رضا کوچکی نیا، رییس مرکز بهداشت آستانه اشرفیه که در راه خدمت به بیماران جان خود را فدا کرد و اکنون در همین شهر یعنی آستانه اشرفیه، نمادی از جانباختگان و ایثارگران ایجاد شده است، بر شاخه‌های سرسبز زیتون. بسیاری از خانواده‌ها در این ایام چه آنان که عزیزانی را در اثر کرونا از دست داده‌اند و چه آنها که به علل دیگر فوت کردند، نتوانستند به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم یادبودی برپا کند. از این رو مدیریت شهری آستانه اشرفیه به پیشنهاد یکی از اعضای شورا اقدامی انجام داد که در دو روز اخیر باعث توجه بسیاری از شهروندان در ایران شد.

حالا شهردار آستانه اشرفیه بیان می‌کند آنقدر درخت در حاشیه رودخانه کاشته است که افرادی که بخواهند بتوانند عکس درگذشتگان خود را بر آن بیاویزند. این شاید مرهم زخم کسانی باشد که عزیزترین کسان خود را به خاک سپردند.

تسلای خاطر شهروندان داغدیده

 «صدرا قاسمی» یکی از شهروندان آستانه اشرفیه است که ضمن تشکر از شهرداری و شورای شهر آستانه اشرفیه می‌گوید: این اقدام بسیار مناسب و قابل ارج از سوی مدیریت شهری بود. تاکنون در هیچ شهری این اقدام انجام نشده است و من به عنوان یک آستانه‌ای بسیار خوشحالم که در مصایب پس از کرونا این افراد و خانواده های آسیب دیده گم نشدند و یاد و نام‌شان گرامی داشته شد. کار فوق العاده‌ای بود و باعث شادمانی و افزایش روحیه سرد و غمبار در شهر شد.

«مهدیه ربیعی» شهروند دیگری است که مادرش را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده است. وی می‌گوید: با دیدن این اقدام بسیار خوشحال شدم و گریستم. ما مادرمان را خیلی غریبانه به خاک سپردیم. نه می‌توانستیم خودمان او را تشییع و تدفین کنیم نه می‌توانیم سر برشانه هم بگذاریم و گریه کنیم و با فاصله بسیار و فقط اعضای خانواده توانستیم نماز میت بخوانیم. حتی نزدیکترین دوستان و اقوام‌مان نتوانستند به میان ما بیایند و کمی آرامش پیدا کنیم. خودمان هم می‌ترسیدیم جایی برویم. روزهای زیادی سر خاکش نمی‌توانستیم برویم و تنها با یاد خاطرات و عکس‌هایش زندگی کردیم.

وی می‌افزاید: حالا با این اقدام شورا و شهرداری انگار دوباره مادرم زنده شد و هر لحظه و زمان در انتظار روزی هستم که این درخت پربار و بزرگ شود و من حسی از سرزندگی و رضایت مادرم را ببینم. حتی تا حد توان به مدیریت شهری برای نگهداشت درخت مخصوص مادرمان که عکسش بر آن نصب شده کمک می‌کنیم. ما زیر سایه‌اش نفس می‌کشیم و جان تازه ای به ما داده شد.

«علی قربانزاده» هم شهروند دیگری است که از مرگ دوست جوانش در اثر کرونا ناراحت و غمگین است اما می‌گوید با توجه به این اقدام شهرداری و نصب عکس دوست خود بر یکی از درختان بسیار خوشحال است. وی می‌گوید: با این کار نام و یاد این عزیزان زنده شد. بسیاری از آنها در غربت و بدون اینکه حتی بتوانند تسلای خاطری داشته باشند یا حتی همدیگر را به آغوش بکشند به خاک سپرده شدند و این شاید آلامی برای آنها باشد.

این شهروند می‌گوید: این کار حس بسیار خوبی داشت هر چند امیدوارم نصیب هیچ خانواده و عزیزی چنین مرگی نشود. واقعا کاش این ویروس هر چه زودتر از شهر و کشور ما رخت بربندد و کمی از این فضای یاس و غم دور شویم.

آرامش زیر سایه‌ی درختان زیتون

 در همین زمینه «نرجس محمددوست» عضو شورای شهر آستانه اشرفیه که پیشنهاد دهنده این طرح بود می‌گوید: در نطق پیش از دستور شورا در ۲ اردیبهشت پیشنهاد کاشت نهال به یاد درگذشتگان کرونا برای همدردی با خانواده‌هایی که عزیزان خود را در اثر کرونا از دست داده بودند دادم. البته جز کرونا کسانی که در این ایام فوت شدگانی داشتند که نمی‌توانستند به خاطر کرونا مراسم و یادبود بگیرند مد نظرم بود که مورد موافقت سایر اعضا و شهردار محترم و مدیران شهری قرار گرفت.

وی توضیح می‌دهد: این روزها خانواده‌های زیادی بودند که عزیزی را از دست دادند  و اکنون بسیار دلتنگ  و پر درد هستند اما ناگزیر به سکوت و خویشتن داری‌اند تا این ایام بگذرد. من به عنوان یک فرزند از همین شهرستان شرایط روحی بسیاری که پدر و مادر یا یکی از اعضای خانواده خود را از دست دادند درک می‌‌کنم و برایشان آرزوی صبر دارم.

این درختان نهال درخت تلخ زیتون هستند و از اکنون قیم دارند و بسیاری از خانواده‌ها همچنان استقبال می کنند و اکنون ۱۰۰ درخت در حاشیه رودخانه کاشته شده که نیمی از آن برای نصب اسامی جدید آماده است.

وی ادامه می‌دهد: به همین خاطر چندین اصله نهال زیتون را در حاشیه رودخانه حشمت رود که در نزدیکی بیمارستان کوثر آستانه اشرفیه و فرمانداری شهر قرار دارد با حضور برخی از اعضای شورا، شهردار و … کاشتیم. البته از خانواده‌ها به دلیل عدم تجمع و رعایت نکات بهداشتی دعوت نکردیم.  اما امیدوارم همین اقدام کوچک سبب تسلی خاطر این خانواده‌ها و شهروندان‌مان شود. امیدوارم روزی زیر سایه‌ی این درخت‌ها فرزندان این خانواده‌ها به آرامش برسند.

استقبال خانواده‌ها و نصب اسامی جدید

 در ادامه «محمد دانش شکیب» شهردار آستانه اشرفیه در گفت و گو با ما بیان می‌کند: با توجه به پیشنهاد یکی از اعضای شورا تصمیم گرفتیم به یاد درگذشتگان کرونا و نیز خانواده هایی که عزیزانی را در این ایام از دست دادند و نتوانستند مراسمی بگیرند اقدام به کاشت نهال کنیم تا مرهمی بر دردهای آنان شود.

وی ادامه می‌دهد: تعداد درختان با تعداد متوفی ها برابر نیست ممکن است خانواده‌ای تمایل به درج نام عزیز از دست رفته بر درخت نداشته باشد. ما اعلام کردیم و هنوز هم کسانی هستند با مراجعه به دفتر شهرداری و ارایه عکس متوفی خواهان نصب آن بر روی درختان هستند.

دانش شکیب می‌افزاید: این درختان نهال درخت تلخ زیتون هستند و از اکنون قیم دارند و بسیاری از خانواده‌ها همچنان استقبال می کنند و اکنون ۱۰۰ درخت در حاشیه رودخانه کاشته شده که نیمی از آن برای نصب اسامی جدید آماده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مراقبت از این درختان بیان می‌کند که این درختان از سوی شهرداری مراقبت می‌شوند که هم از نظر رشد و هم اینکه حفظ عکس ها بر روی آن آسیب نبینند.

شهردار آستانه اشرفیه با ابراز رضایت از بازتاب این حرکت نمادین در آستانه اشرفیه می‌گوید: امیدوارم شهروندان ما با رعایت اصول بهداشتی مانع از افزایش بیماری و شیوع آن شده و همچنین از فشار بر کادر درمان ما بکاهند. تلاش ما این است که تا حد امکان بتوانیم رضایت و آرامش خاطر آنان را در این فضای پر اضطراب فراهم کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.