آیا خانه مطبوعات به گروهی خاص، پاس گل داده است؟

به بهانه برگزاری انتخابات خانه مطبوعات گیلان؛

63

انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان در تاریخ دوم مرداد ماه، همزمان با استان‌های اصفهان، خراسان شمال، کردستان و ایلام  بصورت الکترونیکی برگزار شد.

خانه‌ مطبوعات استانی به عنوان تشکلی صنفی خبرنگاران، و فعالان عرصه رسانه فعالیت دارند و رسالت اصلی این تشکل ها حمایت و پیگیری مسائل کاری و صنفی و دفاع از حقوق جامعه رسانه‌ای ایست.

مدیریت و راهبری این تشکل صنفی با هیات مدیره‌ایست که هر سه سال یک بار اعضای آن طی برگزاری یک انتخابات و با رای اعضای رسمی این خانه انتخاب می‌شوند. در هر استان خانه مطبوعات دارای هفت عضو هیات مدیره بوده و انتخاب اعضای هیات مدیره این نهاد صنفی با آگهی مجمع عمومی و انتشار آن در یک روزنامه محلی به فاصله  ۱۵ روز به برگزاری انتخابات اقدام می‌کند.

اما فرایند برگزاری انتخابات هیات مدیره جدید خانه مطبوعات گیلان دردوم مرداد به گونه‌ای پیش رفت که ابهامات و شائبه های زیادی در خصوص آن وجود دارد که سلامت آن را به زیر سوال برده است.

طبق ماده ۷ اساسنامه خانه مطبوعات؛ هرگونه دعوت به مجمع عمومی می‌بایست با قید دستور، زمان و مکان تشکیل جلسه حداقل ۱۵ روز و حداکثر ۴۵ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی به وسیله انتشار آگهی و یا اطلاع رسانی به اعضا از طریق ارسال پیامک، ایمیل و شبکه های مجازی داخلی انجام شود. ضمن اینکه این آگهی حداقل باید به دست دو سوم اعضا رسیده باشد.

موضوعی که به گفته بسیاری از اعضا، تا چند روز باقی مانده به برگزاری مجمع از انتشار چنین آگهی مطلع نشدند و این امر شائبه نوعی برنامه ریزی به نفع گروهی خاص را تداعی می‌کند.

 

در حالیکه فراخوان اعلام مجمع عمومی در یکی از روزنامه‌های استان در تاریخ ۱۷ تیرماه منتشر شد، علاوه بر این طبق اساسنامه هرگونه پذیرش عضویت اعضای جدید یا حذف اعضای فعلی در آستانه انتخابات ممنوع است اما طبق بررسی های انجام شده، از تاریخ ۱۹ تیرماه تا شب قبل از برگزاری مجمع عمومی، در حدود ۳۵ نفر عضو جدید به عضویت خانه مطبوعات اضافه شدند. امری که بر خلاف ماده ۷ اساسنامه خانه مطبوعات است.

 

شائبه دیگری که بر سلامت انتخابات خانه مطبوعات گیلان سایه انداخت، مسدودیت ناگهانی و بدون اعلام قبلی پنل کاربری تعدادی از اعضای اصلی خانه بود که مانع از شرکت آنها در ساعات رای گیری شد. به گفته برخی از اعضای فعال و اصلی منتسب به یک طیف خاص (طیف مقابل هیات مدیره فعلی) همزمان با شروع انتخابات برای ورود به سامانه رای دهی با مشکل عدم دسترسی مواجه شدند. این درحالیست که بلافاصله بعد از پایان انتخابات، دسترسی به پنلهای کاربری برای این اعضا بطور ناگهانی میسر شد که این ممکن است ناشی از یک اقدام محدود کننده برای رای دهنده باشد.

یکی دیگر از ابهامات برگزاری مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات گیلان، ارایه گزارش های مالی و عملکرد هیات مدیره بود که این گزارش نیز به صورت کلیات ارایه شد و در حالیکه صورت‌های مالی باید متضمن همه جزییات فعالیتهای مالی، ریز صورت حساب و هزینه کرده‌های انجام شده باشد و می‌بایست به جزییات در گزارش مذکور به اطلاع اعضا می‌رسید.

 

ابهام دیگری که فرایند سلامت این انتخابات را به زیر سوال برده است؛ ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی در حمایت از برخی اعضای هیات مدیره فعلی و نامزدهای ائتلافی و مورد حمایت آنها بود. بطوریکه صبح روز انتخابات پیامکی انبوه از یک سر شماره تبلیغاتی و با اعلام اسامی نامزدهای این ائتلاف به کلیه اعضای خانه مطبوعات استان ارسال شد که بسیاری را دچار تردید کرد که این لیست انتخاب نهایی بوده و باید به این لیست رای داده شود. که در نهایت نیز همان لیست پیامک شده بطور کامل در انتخابات رای آوردند.

 

حال چند روز بعد از برگزاری انتخابات خانه مطبوعات گیلان، همچنان این ابهامات برای نامزدهای انتخابات و سایر اعضای خانه مطبوعات باقی است. خبرنگاران رسانه های مکتوب و الکترونیکی استان از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان نهاد متولی و ناظر بر فعالیت این تشکل صنفی انتظار دارند هر چه سریعتر به تخلفات احتمالی رخ داده پیش و در حین برگزاری مجمع عمومی سالانه ورود کرده و شبهات موجود را شفاف سازی کنند.

نظرات بسته شده است.