ارکستری برای جان گیلان

همنوایی سازها در تالارمرکزی رشت؛

149

سازهای ایرانی و فرنگی برای همنوایی برصحنه‌ی تالار مرکزی رشت در چهارمین شب تابستان انتظار می‌کشیدند و ما آسوده بر صندلی‌هایمان در تاریک روشنای سالن نشسته بودیم. خنیاگران در دسته‌های چند نفری آمدند و در جایگاه خود قرار گرفتند، نوازندگان ویلن، تار، عود، فلوت و …

ارکستر ملی گیلان متشکل از ۴۵ نوازنده ی جوان بر صحنه آمدند تا به رهبری مرتضا سعیدی راد ما را برای دقایقی از غوغای جهان فارغ و با خود تا کهکشان موسیقی ببرند.

ارکستر ملی گیلان متشکل از ۴۵ نوازنده ی جوان بر صحنه آمدند تا به رهبری مرتضا سعیدی راد ما را برای دقایقی از غوغای جهان فارغ و با خود تا کهکشان موسیقی ببرند.

ضیافت ساز و نوا با شورآفرین حسین دهلوی آغاز شد و با جان عشاق از اشعار حافظ به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و تذرو  شعری از بیژن ترقی با آهنگسازی علی تجویدی با آواز خوش مجید امیر بنده ای ادامه یافت.

در دنباله‌ی قسمت اول کنسرت شهاب روحانی با آواز زیبایش شعر سرگشته هوشنگ ابتهاج به آهنگسازی همایون خرم و سنگ خارا شعر رحیم معینی کرمانشاهی با آهنگسازی علی تجویدی را برای حاضران اجرا کرد.

پس از استراحتی کوتاه گروه کر شهر باران، متشکل از۳۰ تن از همسرایان سوپرانو، آلتو، تنور و باس در جایگاه خود قرار گرفتند و با همراهی ارکست، آهنگ سربداران فرهاد فخرالدینی فضا را حماسی ساخت.

در ادامه آرین رسولی با آوای دل انگیزش و شعر کریم فکور و آهنگسازی همایون خرم ما را تا «اوج آسمان » برد و با «الا تی تی» به دستان آرامش بخش لالایی سروش گیلانی سپرد.

رهبر ارکستر از دکتر حسنعلی محمودی حقوق دان شاعر، ترانه سرا و پژوهشگر فولکلور گیلان که در کمال سادگی و فروتنی در قسمتی از سالن نشسته بود به پاس یک عمر فعالیت فرهنگی ارزشمند تجلیل به عمل آورد و حاضران با تشویق هایشان از این هنرمند قدردانی کردند.

ارکستر ملی گیلان نخستین کنسرت تابستانی امسال خود را با آهنگ گیلان جان زنده یاد جهانگیر سرتیپ پور به پایان رساند ولی حکایت عاشقی این گروه بزرگ به موسیقی همچنان باقی است.

ارکسترملی گیلان نخستین کنسرت تابستانی امسال خود را با آهنگ گیلان جان زنده یاد جهانگیر سرتیپ پوربه پایان رساند ولی حکایت عاشقی این گروه بزرگ به موسیقی همچنان باقی است.

ارکستر ملی گیلان سال ۱۳۹۸ توسط مصطفی گلشن ماسوله، مرتضا سعیدی راد، محمد حسن گلشن ماسوله و ساجد رضایی با هدف اجرای آثار ارکسترال مرتبط با فرهنگ موسیقایی ایران و امکانی برای حضور و شناخت آهنگسازان، نوازندگان و به طور کل هنرمندان علاقمند به موسیقی پایه گذاری شد و تاکنون هفت اجرا برای دوستداران موسیقی داشته است.

گروه کر شهر باران نیز سال ۱۴۰۰ به پیشنهاد و مدیریت مصطفی گلشن ماسوله و همکاری پویا شرف پور با هدف ترویج موسیقی کرال با تمرکز بر آثار کلاسیک غربی و نیز حفظ و اشاعه ی موسیقی فولکلور تشکیل شد.

پیش از خروج از سالن با خود اندیشیدم شاید قریب یکصد نفر اعم از رهبر ارکستر، کنسرت مایستر، خوانندگان، نوازندگان، گروه کر ساعتها و ساعتها وقت برای تمرین و هم نوایی گذاشته اند که ما بر بالهای موسیقی تا آسمان پرواز کنیم .

تلاش هنرمندان ارکستر ملی گیلان را قدر بدانیم. موسیقی گریزگاه است و پناهگاه؛ پرداخت بهای بلیت کنسرت در ازای غنای جان و جهانمان بس اندک است.

نظرات بسته شده است.