افزایش یک و نیم درجه ای دما در گیلان

به نسبت بلند مدت اتفاق افتاد؛

0 227

مدیرکل هواشناسی گیلان از افزایش ۱ تا یک ونیم درجه‌ای دمای هوا در گیلان به نسبت بلند مدت خبر داد و گفت: این شرایط به طور دوره‌ای تا اواخر مردادماه ادامه دارد.

 در روزهای اخیر مردم گیلان، گرمای بی سابقه‌ای را تجربه می‌کنند و سازمان هواشناسی با صدورهشدارهای مختلف از سالمندان، بیماران قلبی و کودکان درخواست کرده در ساعات میانی روز از منزل خارج نشوند. بطوریکه بیشتر مناطق استان دمای  ۳۳ تا ۳۸ درجه‌ای را ثبت کردند. این درحالیست که دمای هوای استان از دیروز ۴ درجه گرم تر بوده و به تدریج تا دوشنبه تا ۸ درجه افزایش خواهد یافت.

 به گفته «محمد دادرس» مدیرکل هواشناسی گیلان، افزایش دما و گرمای بی سابقه تا اواسط هفته در این استان تداوم دارد وتابستان امسال جزو سال‌های گرم محسوب می‌شود.

 دادرس با بیان اینکه روز گذشته شهرهای صومعه سرا و رشت با ثبت دمای ۳۸ و ۳۵ درجه، بیشترین دمای هوا در استان را تجربه کردند به مرور اظهار کرد: با توجه به رطوبت بالا، مردم استان تا اواسط هفته دمای آسایش کمتری احساس می‌کنند.

دادرس با تأکید به اینکه همه ساله بیشترین گرمای هوا در تیرماه اتفاق می‌افتد، بخشی از افزایش بی سابقه دمای هوا در روزهای اخیر را ناشی از تغییرات اقلیمی دانست و افزود: امسال دما هوا در گیلان به نسبت طول بلند مدت، افزایش ۱ تا ۵/۱ درجه‌ای داشته که این موضوع می‌تواند به کاهش بارندگی، تبخیر زیاد و افزایش خشکی‌ها به خصوص در محیط‌های آبی منجر شود .

وی با تأکید به اینکه افزایش دمای استان دوره‌ای خواهد بود اضافه کرد: این شرایط ممکن است تا اواسط یا پایان مرداد ماه به طور دوره‌ای تکرار شود. بیشترین دمایی که احتمال دارد در رشت به ثبت برسد تا ۳۹ درجه بوده و شهرهای جنوبی گیلان از جمله منجیل نیز ممکن است به دمای ۴۰ درجه هم برسند.

لازم به ذکر است؛ با شدت یافتن گرما و دمای هوا در گیلان، احتمال وقوع آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان افزایش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.