باران موجب ورس ۱۰ درصد شالیزارها شد

خوشه‌دهی ۷۵ درصدی شالیزارهای گیلان؛

40

بارشهای رگباری، شالیزارهای گیلان را که به مرحله خوشه دهی رسیده اند، با خطر ورس و خوابیدگی تهدید می‌کند.

«صالح محمدی» رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خوشه‌دهی ۷۵ درصدی شالیزارهای استان افزود: ۱۰ درصد اراضی به مرحله رسیدگی و برداشت رسیده اند و این بارندگی ها در مناطق مختلف می‌تواند مزارعی را که در آستانه برداشت و فاز تکمیل خوشه قرار دارند، با خطر ورس و خوابیدگی مواجه کند و خسارت‌هایی را به دنبال داشته باشد.

 

محمدی با بیان اینکه در صورتیکه شرایط ابرناکی حاکم باشد رسیدگی برنج به کندی پیش رفته و کلیه مراقبت‌ها از برنج می‌بایست انجام گیرد، گفت: طبق هشدارهای سازمان هواشناسی شالیکاران نیز خروجی کانال‌های آب از کنار مزارع را مدیریت و تمهیدات لازم را بیاندیشند.

 

وی با تاکید بر اینکه کشاورزانی که مزارع آنها آماده برداشت است اخبار هواشناسی را برای برداشت دنبال کنند، افزود: مزارعی که در ابتدای خوشه دهی هستند نیز حتماً مبارزه شیمیایی با بیماری قارچی پلاس را مد نظر داشته باشند چون این بیماری از بیماری‌های خطرناک برنج بوده و می‌تواند ۲۵ الی ۳۰ درصد کاهش عملکرد و کیفیت برنج را داشته باشد.

 

رئیس سازمان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: به کشاورزان توصیه می‌کنیم بعد از اتمام بارندگی در روزهای اخیر نسبت به یک مرحله مصرف قارچ کش‌های مناسب با نظر کارشناسان اقدام کنند و شاهد خسارت به محصولات کشاورزی نباشیم.

لازم به ذکر است: گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است . طبق آخرین آمارهای سازمان جهاد کشاورزی بالغ بر ۱۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری استان تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند.

نظرات بسته شده است.