تاکید بر تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی در گیلان

0 363

استاندار گیلان در دیدار با وزیرجهاد کشاورزی خواستار تأمین نهاده های دامی و کشاورزی تولیدکنندگان در راستای حفظ استقلال و امنیت غذایی کشاورزی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان،«ارسلان زارع» روز گذشته در دیدار با «کاظم خاوازی» وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تأمین نهاده‌های کشاورزی به خصوص کود و سم در شرایط متأثر از تحریم‌های اقتصادی گفت: اراضی شالیکاری و باغات چای استان به دلیل خرده مالکی، محدودیت سطح اراضی مورد بهره ‌برداری برای سایر فعالیت‌های اقتصادی و ارزش بالای متصوراز پتانسیل‌های تغییر کاربری، از افزایش جهش قیمت نهاده‌های مؤثر چون سم و کودهای فسفر و پتاس، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

استاندار گیلان اضافه کرد: با توجه به مشکلات بهره برداران بخش کشاورزی استان از جمله کاهش درآمد ناشی ازحوادث غیرمترقبه، شرایط روانی ناشی از افزایش قیمت کود و نهاده‌ها بر تولیدکنندگان کشاورزی، تأمین نهاده‌های تولید با قیمت حمایتی برای حفظ استقلال و امنیت غذایی مهم است. وی تأمین نهاده با ارز دولتی و تخصیص دیرهنگام و ناکافی آن و همچنین افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل، سوخت و انرژی و … را موجب افزایش شدید هزینه‌های تولید در استان دانست و گفت: سالانه واحدهای پرورش دام و طیور سنتی استان به بیش از ۵۲۰ هزار تن نهاده کنجاله‌ی سویا و ذرت و با میانگین جوجه‌ریزی ۸.۴ میلیون قطعه در ماه نیاز دارند.

کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی از سال گذشته همزمان با نوسانات ارزی، تولید کنندگان خوراک دام استان را با مشکل مواجه کرده است. بطوریکه پیشتر به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تعداد ۱۳ کارخانه تولید خوراک دام استان با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول کار هستند.

درهمین رابطه ماه گذشته همزمان با کمبود توزیع مرغ گرم و افزایش قیمت آن در استان «فرهاد گیاهی» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گیلان تأخیر در توزیع نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها، کافی نبودن نهاده‌های توزیع شده و خرید این نهاده‌ها به نرخ آزاد را از مهمترین عوامل افزایش قیمت مرغ در بازار عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.