جابه‌جایی پایتخت یا حذف صورت مسئله؟

14

آقای پزشکیان ماه گذشته گفته‌اند تهران دیگر غیرقابل زندگی شده است و وضعیت آلودگی هوا و ترافیک در این شهر به حد غیرقابل تحملی رسیده است. ایشان درست می‌فرمایند و مسئله آب، جمعیت،  اشتغال و فرونشست و ده‌ها مشکل دیگر هم هست. با این حال دلیل نمی‌شود که گفته‌اند این مشکلات با جابه‌جایی  پایتخت حل می‌شود.

شهر یک موجود چندوجهی است. در برنامه توسعه‌ یا آمایش سرزمین، برنامه ساختن شهرک‌هایی در جنوب بخصوص در سواحل دریای مکران در برنامه است. در کشورمان پس از چهل سال خوبست برنامه‌های توسعه از ساخت‌وساز صرف خارج شود و کشور وارد فاز تولید صنعتی و کارگاهی و توسعه خدمات هم بشود تا اشتغال افزایش یابد و وضعیت معیشت مردم همه استان‌ها بهبود پیدا کند. تا از شهرهای دیگر به امید لقمه‌ای نان و داشتن وضعیت بهتر اقتصادی راهی تهران نشوند.

بر اساس آمار به اندازه‌ی جمعیتی که در محدوده قانونی شهر تهران است، جمعیت مهاجر در اطراف تهران برای خود خانه ساخته است.

از لحاظ شهرسازی باید به برنامه آمایش سرزمین که مدل برنامه‌ریزی منطقه‌ای به حساب می‌آید. البته که باید به سواحل جنوب توجه شود. صنعت ما جانمایی‌‌اش اشتباه بوده است و متاسفانه در استان‌های مرکزی و‌ کویری مثل اصفهان و یزد استقرار یافته است در حالیکه صنایع مادر باید به منابع آب نزدیک می‌بود تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند و از طرفی صادرات نیز به‌صرفه‌تر شود.

اقتصاد و توسعه‌ی شهری ما همیشه به‌گونه‌ای بوده است که به سوی ساخت‌وساز می‌رود. فرض بر این بگذاریم که پایتخت سیاسی با جمعیتی حدود یک میلیون، جابه‌جا شود. حجم دولت تا چه اندازه است؟ آیا تهران که قرار است دیگر پایتخت نباشد پایتخت فرهنگی و اقتصادی ما باقی نمی‌ماند. با این کار، آیا تمام مشکلات در تهران نیز رها خواهد شد!؟

آقای پزشکیان تغییر پایتخت و لذا جابه‌جایی دولت را برای سبک‌تر شدن تهران توصیه می‌کند. باید گفت می‌توان شهرهای جنوبی را توسعه و رونق بخشید، تهران را سبک کرد، اما پایتخت را منتقل نکرد.

ما باید عاقلانه و با درایت تصمیم بگیریم و بر اساس تجربه، تصمیم‌گیری کنیم و عاقلانه با بن‌بست‌های زندگی در تهران روبه‌رو شویم و آن را حل کنیم. نمی‌شود ۳۰ سال وضعیت ترافیک و هوای تهران را بلاتکلیف بگذاریم و حالا بعنوان راه حل به فکر انتقال پایتخت از تهران باشیم.

در وهله‌ی اول باید مسئله مدیریت شهری در تهران را حل کرد. تجربه‌ی تغییر پایتخت در کشورهایی که توسعه‌یافته نیستند به حل معضلات اصلی کمکی نکرده است.

تهران خصوصیاتی از نظر جغرافیایی و استراتژیک دارد که کانون ایران است و تغییر پایتخت به این سادگی نیست. بنظر من صرف وقت و هزینه برای تغییر پایتخت در شرایط حاضر تصمیمی منطقی نیست.

نظرات بسته شده است.