دلارها در جیب چه کسی است؟

175

چند روزی است که جامعه ورزشی و به خصوص فوتبال کشور تحت تاثیر اخباری قرار گرفته که از کرمان مخابره می‌شود. در حالی که اهالی فوتبال خبر اول را جدی تلقی نکردند و از کنار آن به خیال اینکه به مانند گذشته، مصونیت‌ها پابرجاست گذشتند، خبرهای بعدی اما نشان از عزم جدی دستگاه قضا برای برخورد با فساد در فوتبال داشت، فسادی که روی کالچوپولی را هم سفید کرده و ظاهرا اگر مافیای فوتبال ایتالیا در سال ۲۰۰۶، یک لوچیانو موجی (مدیر وقت یوونتوس) داشته که مادام العمر از فعالیت فوتبالی محروم شده است، سونامی اخیر ایران چندین لوچیانو موجی خواهد داشت.

قصه از اینجا آغاز شد؛

وقتی تیم مدیریتی باشگاه مس رفسنجان تغییر کرد، مدیران جدید متوجه بدهی ۲۲۰ میلیاردی می‌شوند و در ادامه بعد از بررسی اسناد مالی باشگاه مشخص می‌شود که برای بخش زیادی از هزینه‌هایی که انجام شده هیچ سند مالی وجود ندارد. در ادامه با ورود نهادهای اطلاعاتی و بررسی تراکنش‌های مالی باشگاه، مشخص می‌شود ارقام سنگینی از حساب این باشگاه به حساب سه صراف واریز شده است. در ادامه بعد از احضار این صراف‌ها، مشخص می‌شود که آن‌ها این ارقام را در قبال فروش ۴۰۰ سکه طلا و مقادیر قابل توجهی ارز دریافت کرده‌اند. با احضار مدیران پیشین باشگاه مس رفسنجان همچون علی علیزاده و علی رمضانی اعضای هیأت مدیره و مجید زین الدینی مدیرعامل باشگاه، آنان مدعی می‌شوند که سکه‌ها و دلارها را به در خواست محمد ربیعی سرمربی وقت تیم‌شان به افرادی که او تعیین کرده پرداخت کردند اما سندی در این‌باره در باشگاه ثبت نشده است.

در پی پیگیری‌ها و احضارهای بعدی دادستانی علاوه بر نفرات فوق؛ خداداد افشاریان رییس کمیته داوران، سهیل مهدی رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، فریبرز محمودزاده مسؤول وقت لیگ دسته اول بازداشت و روانه زندان می‌شوند و پژمان راهبر سردبیر سایت ورزش سه و مهدی هاشمی تهیه کننده برنامه تلویزیونی فوتبال برتر هم از دیگر متهمان اصلی هستند تا هواداران فوتبال در کشور فاتحه فوتبال پاک را بخوانند.

اگرچه اکنون نام سه مسؤول فدراسیون فوتبال و دو چهره رسانه‌ای عنوان شده اما طبق اطلاعات به‌دست‌آمده پرونده فراتر از این حرف‌هاست و افراد بیشتری درگیر این ماجرا هستند. در سونامی ایجاد شده اسامی بسیار زیادی مطرح شده است که تعدادی از این افراد حقیقی و حقوقی به دادسرا مراجعه کرده و توضیحاتی نیز ارائه داده‌اند. با این حال مهم‌ترین بخش این ماجرا شاید به بازداشت مسؤولان رده بالای فدراسیون فوتبال تحت مدیریت مهدی تاج بازگردد. رییس فدراسیونی که در دوره قبلی ریاستش و پس از باز شدن پرونده‌ کلان قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال به یک باره دچار مشکل قلبی شد و استعفا کرد و رفت.

اما در دوران ریاست تاج، علاوه بر پرونده ویلموتس که حتی به مجلس نیز کشیده شد، تحلیل رفت و برگشت کارلوس کیروش نیز برای خود داستانی است و یا اینکه چرا بازیکنانی مثل محمدرضا خانزاده باید جای بازیکنی مثل سیدجلال حسینی را بگیرد و در هر دو جام جهانی اخیر حضور یابد و حتی یک دقیقه هم بازی نکند و یا بازیکنی هفت فصل در باشگاه فولاد خوزستان قرارداد میلیاردی ببندد و هفت دقیقه هم بازی نکند و یا حتی در اشلی کوچکتر چرا باشگاه‌هایی مثل داماش و سپیدرود باید چندین بار دست به دست بچرخند و دست آخر هم مالک قدرتمندی نیابند؟

امید است اکنون که دستگاه قضا به پرونده فساد در فوتبال ورود کرده و اراده‌ای برای برخورد با این دست اتفاقات هم به وجود آمده، تعلل کمیته‌های انظباطی، اخلاق، استیناف و حراست فدراسیون در برخورد با این اختاپوس هفت سر را جبران کرده تا خط بطلانی بر فساد در فوتبال کشیده شود.

مهدی تاج که شهریور ۱۴۰۱ دوباره رییس فدراسیون فوتبال شد قول ورود VAR را داده بود، اما باوجود اینکه فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران فصلی پر چالش از جانب داوری‌ها بود و حتی هفته پایانی با بالا نرفتن یک پرچم افساید، قهرمان لیگ برتر در دقایق پایانی تغییر کرد، باز مهدی تاج مجاب نشد برای فصل آتی از VAR استفاده کند، جالب اینجاست درحالیکه پرونده مهدی تاج در موارد قبلی از جمله قرارداد ویلموتس هنوز باز است، فدراسیون او این بار درگیر پرونده فساد گسترده‌تری شده است، جایی که از مدیران میانی خودش تا افراد رسانه‌ای نزدیک به او در این پرونده حضور دارند، اما گویا قرار نیست گزندی به دانه درشت‌ها وارد شود.

مسئله اینجاست که هر وقت صحبت از فساد می‌شود، ناخودآگاه ذهن مقایسه‌گر موارد مشابه را به پیش می‌کشد، از جمله فساد در فوتبال ایتالیا موسوم به کالچوپولی که منجر به سقوط یوونتوس، فیورینتینا و لاتزیو به سری B شد، فساد در فیفا و یوفا که منجر به استعفا و برکناری سپ بلاتر و میشل پلاتینی شد، فساد در هر نقطه دیگری که وقتی افشا شد، بازار بازداشت و استعفا به راه افتاد، اما هنوز خبری از استعفا یا بازداشت دانه درشت‌هایی که ریاست این منجلاب را به عهده دارند، نیست.

اگرچه هنوز معلوم نیست سکه‌ها و دلارهای کالچوپولی ایران به جیب چه کسانی رفته است اما هواداران فوتبال پاک خاطرشان هست، مهدی تاج وقتی از پاسخ به مجریان یک برنامه زنده تلویزیونی بازمانده بود، در جواب به پرسشی در رابطه با اینکه پرونده ویلموتس کجاست؟! گفته بود: «در جیب من!»

نظرات بسته شده است.