رئیس جمهورى در میانهِ تحریم،ناکامى

66

روساى جمهورى پیشین ایران وقتى انتخاب می‌شدند در میانه دو موضوع قرار نداشتند. آنان غالباً صبح پیروزى فقط در روبروى خود، رقیب را داشتند و ظرفیت اجتماعى‌اش را.

می‌توان گفت آقاى پزشکیان در میانه دو موضوع قرار دارد :

۱- ۵۰ درصدى از جامعه ایرانى که در انتخابات شرکت نکردند.

٢- ١٣ میلیونى که به آقاى جلیلى راى دادند.

 

کار سخت آقای رییس جمهور از صبح روز پیروزی در همین میانه است.

پزشکیان قانوناً و اخلاقا اکنون رئیس جمهور همه مردم است. اما این بدین معنا نیست که آن دو نیروى اجتماعى از صبح پیروزى ایشان محو مى شوند.

 

الف- نیروى اول: تحریم کنندگان انتخابات

راى ندادن یک کنش مدنى است. در همه انتخاباتى که تاکنون برگزار شده به هرحال درصدى ولو‌ اندک در انتخابات شرکت نمی‌کردند اما این بار تفاوت ماهوى دارد با دفعات پیشین. اول اینکه کمیت راى نداده‌ها بیشتر از راى دهندگان شد. دور اول انتخابات ۶٠ درصد و دور دوم ۵۰ درصد رأی ندادند.

دوم اینکه در دوره‌های پیشین جمعیت رأی نداده‌ها با هر کمیتی یک ظرفیت اجتماعی بودند اما این بار این ظرفیت اجتماعی تبدیل به یک دیسکورس یا گفتمان شد. در فضای مجازی در گروه‌های مختلف در دو هفته گذشته گفتگوهای داغی بین طرفداران رأی و طرفداران رأی ندادن شکل گرفت. این گفتگوها نشان از آن می‌داد که باورمندان به رأی ندادن کم کم از یک ظرفیت اجتماعی اعتراضی ارتقاء پیدا کرده‌اند به یک گفتمان اعتراضى.

شاید بى راه نباشد در اینجا اشاره کنیم که وقتى مارکس مى گفت تغییرات کمى از یک جایى به بعد تبدیل به کیفیت دبگر مى شوند. آب تا قبل از حرارت ١٠٠ درجه هم چنان آب است اما همین که درجه حرارت از ١٠٠ گذشت آب تبدیل به یک کیفیت دیگر مى شود یعنى بخار.

عدد راى ندادن وقتى به ۶٠ و ۵۰ درصد رسید شما شاهد ظهور یک کیفیت جدید هستید.

 

ب- نیروی رقیب آقای پزشکیان:

علت شکست اصول گرایان خیلی ساده است و نباید آن را پیچیده کرد.

اصول گرایان بازی برده خودشان را باختند چون:

۱- منافع خودشان را نمی‌فهمند

۲- منافع مردم را نمی‌فهمند

۲- منطق بازی در قدرت را نمی‌فهمند

فعلاً در این نوشتار به آقاى جلیلى و جریان پایدارى کارى ندارم و بماند براى فرصت بعد اما ظرفیت اجتماعى آقاى جلیلى ( ١٣ میلیون راى) علیرغم اینکه طرف مقابل ( اصلاح طلبان) در تصویرى سازى براى جامعه در صورت موفقیت آقاى جلیلى موفق شد تصویرى سخت ارائه دهد ( البته این تصویر تا حدودى همخوانى داشت با واژه هاى فکرى ستاد آقاى جلیلى ) با همه این اوصاف این تصویر ١٣ میلیون راى آورد.

این ١٣ میلیون نفر راى دهنده، همه راى دهنده هاى ایدئولوژیک نیستند بلکه واهمه از این داشتند که روشنفکران و تکنوکرات هاى حامى آقاى پزشکیان مانند دوره هاشمى یا روحانى طبقات فرودست را نادیده بگیرند. اشرافیت نهفته در روحانى و هاشمى همیشه پاشنه آشیل جریان اصلاح طلبى بوده است.

 

آقاى پزشکیان روزهاى سختى را پیش رو دارد. امیدوارم با همان صداقتى که با مردم سخن می‌گفت بتواند روزى جلوى دوربین بنشیند و صادقانه به مردم بگوید که دردهاى‌تان را کم کردم و قلب رنجیده تان را تسکین دادم و مردم هم باور کنند سخنان این طبیب قلب را.

نظرات بسته شده است.