زباله‌سوز رشت توسط شرکت آلمانی احداث می‌شود

مخالفت معاون حقوقی ریاست‌جمهوری با لغو قرارداد شرکت TTS؛

544

بیشتر از ۱۰ سال است که قرارداد احداث زباله‌سوز ۶۰۰ تنی مخلوط شهر رشت با همکاری شرکت TTS منعقد شده اما نتیجه کار هیچ است و کارخانه‌ای برای مدیریت بخشی از زباله‌های شهر رشت احداث نشد. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای حل مشکل احداث زباله‌سوز رشت انجام شد که همگی بی نتیجه ماند.

حتی به استناد گفته‌های برخی از اعضای شورای شهر رشت در دوره گذشته، دستگاه زباله سوز شرکت TTS از رده خارج بوده و غیراستاندارد است. شنیده‌ها حاکیست این زباله‌سوز از تکنولوژی به روز دنیا و استاندارد EPA ۲۰۱۲ استفاده نمی‌کند. با این حال گفته می‌شود با وجود تمایل شهرداری رشت و شورای شهر کنونی برای فسخ این قرارداد با شرکت TTS، معاون حقوقی ریاست‌جمهوری اعلام کرده این کار به علت معاذیر قانونی امکان‌پذیر نیست.

 

اما بر اساس خبرهای جدیدی که این روزها به گوش می‌رسد؛ ظاهرا یک شرکت آلمانی برای احداث زباله‌سوز شهر رشت اعلام آمادگی کرده است. جمعی از نمایندگان شرکت آلمانی Reccontec که در زمینه ساخت زباله‌سوز و تبدیل زباله به انرژی فعالیت دارند روز گذشته با حضور در ساختمان شورای شهررشت و دیدار با رییس و جمعی از اعضای شورا، برای احداث زباله‌سوز رشت که سال‌هاست به دلایل گوناگون بلاتکلیف مانده، اعلام آمادگی کردند.

«محمدحسین واثق کارگرنیا» رییس شورای شهر رشت در حاشیه این جلسه گفت: قرارداد احداث زباله‌سوز رشت از سال ۹۲ و همزمان با چند شهر دیگر کشور با شرکت TTS منعقد شد. این پروژه در شهرهای دیگر به بهره‌برداری رسید اما در شهر رشت به دلیل مشکلاتی مانند عدم صدور به‌موقع مجوزهای لازم و عدم اختصاص اعتبار دولتی ناتمام باقی ماند و رها شد.

مبلغ اعتباری قرارداد ساخت زباله‌سوز که با شرکت TTS منعقد شده بود در سال ۹۲ و با دلار ۳ هزار تومانی حدود چهل میلیون دلار ارزیابی شد. ظاهرا دولت تاکنون ۱۰ میلیون دلار بابت این مسأله به شرکت TTS پرداخت کرده که برای اجرایی‌شدن این پروژه و وارد شدن به فاز عملیاتی باید بخش دیگری از مبلغ نیز پرداخت شود.

 

واثق کارگرنیا ضمن تأیید این مطلب و با اشاره به نگاه دولت مبنی بر عدم فسخ قرارداد با شرکت TTS ادامه داد: مایلیم این قرارداد با شرکت TTS فسخ و با شرکت دیگر منعقد شود اما متأسفانه برابر اعلام معاون حقوقی ریاست‌جمهوری این امر شدنی نیست.

«رضا فرج زاده معماری» نماینده شرکت آلمانی نیز در این دیدار اعلام کرد شرکت مذکور برای ساخت زباله‌سوز رشت به صورت سرمایه‌گذاری همکاری خواهد کرد. نماینده شرکت آلمانی همچنین اضافه کرده: در فرآیند احداث زباله‌سوز توسط شرکت آلمانی به وجود زمین با وسعیت بسیار زیاد نیازی نیست. بلکه هدف اصلی در این فرایند رسیدن به حداکثر تولید انرژی است. به گفته وی بر عکس بسیاری از دیگر شرکت‌ها که به مسئله تفکیک زباله توجه دارد شرکت آلمانی به تولید انرژی و برق توجه دارد.

طبق اعلام این شرکت آلمانی، زباله‌سوزی که توسط آن‌ها در شهر رشت احداث خواهد شد به‌واسطه نوع عملکرد دستگاه‌ها تقریباً هیچ‌گونه گاز و بوی نامطبوعی بابت زباله‌سوزی بر جای نمی‌گذارد.

لازم به ذکر است، روزانه ۶۰۰ تن زباله در رشت تولید می‌شود و طبق قراردادی که برخی از شهرها با کارخانه کودالی رشت منعقد کرده‌اند، زباله آن شهرها نیز به محل سایت کودآلی رشت منتقل می‌شود. با احتساب این حجم ورودی زباله، برآوردها حاکیست در مجموع روزانه حدود هزار و ۲۰۰ تن زباله به رشت سرازیر می‌شود که برای ساماندهی آن امکانات لازم وجود ندارد.

نظرات بسته شده است.