سیمرغ های فجر در خانه‌ی دوست

گرامیداشت عباس کیارستمی در شمام رودبار؛

40

 

نسیم خوش خاطر‌ه‌ی زنده یاد «عباس کیارستمی» در نخستین روز تیر ماه سالگرد میلاد این فیلمساز پرآوازه، بر بلندی های روستای شمام رودبار، درکنار نخل زیتون محبوب او در فیلم «خانه‌ی دوست کجاست» وزیدن گرفت.

جمعی از دست اندرکاران هنر هفتم و عوامل ساخت فیلم و دوستداران سینما در این لوکیشن معروف که بر بسیاری از مجلات سینمایی جهان نقش بر بسته،گرد آمدند تا درگرامیداشت عباس کیارستمی فیلمساز شهیر کشورشان به تماشای شماری از فیلمهای برنده ی سیمرغ فجر سالهای اخیر بنشینند.

بسته سینمایی سیمرغ شامل چهار فیلم کوتاه با یاد کیارستمی و به احترام ابوالفضل جلیلی فیلمساز مولف کشورمان در فضای باز جوار درختان زیتون بر پرده سپید به نمایش گذاشته شد.

«ارفاق» برنده چهلمین دوره فجر به کارگردانی رضا نجاتی،«برنو» ساخته‌ی محمد ثریا،«دابر» به کارگردانی سعید نجاتی برنده سی و هشتمین سیمرغ فجر، و «شریف» برنده‌ی چهل و دومین سیمرغ فجر ساخته ی محمد علیزاده فرد، آثار به نمایش درآمده در این آیین بودند.

و چه جایی بهتر از رودبار که گنجهای زیر زمینی اش اکنون زینت بخش موزه های جهان است و میراث معنوی اش سه گانه هایی چون« خانه ی دوست کجاست»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون».

کیارستمی حضور مادی نداشت اما یاد و خاطره اش زنده و جاری بود.انگار طبیعت منطقه که کیارستمی بسیار آن را دوست می داشت. خود را مهیای این مراسم کرده بود . چند ساعتی پیش از برنامه باران باریده و هوا را خنک کرده بود . تک درخت زیتون «خانه ی دوست کجاست» دیگر تنها نبود و دوستان دیگرش در کنارش رسته بودند.

باد آمد و صندلی های خالی را ردیف به ردیف انداخت و«باد ما را خواهد برد» کیارستمی را به یاد حاضران انداخت.

سعیده پورعلی، معمار و سعید نجاتی، فیلمساز برنده‌ی سیمرغ بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر در سال ۹۸، بعنوان بانیان این مراسم خواستار حفظ شکل این منطقه به شکل لوکیشن اصلی چند اثر مهم کیارستمی شدند و طی مصاحبه ای با مرور در خصوص این مراسم اظهار کردند: بنا شد فیلمهایی که در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سیمرغ دریافت کردند اما به نمایش گذاشته نشدند را به جز یک فیلم که اکران آنلاین شده بود در سالروز میلاد عباس کیارستمی در این لوکیشن خاص نمایش دهیم.

این دو تاکید کردند:فیلمها را تقدیم به ابوالفضل جلیلی فیلمساز مطرح بین المللی میهن مان کردیم .

بهزاد دورانی بازیگر فیلم باد ما را خواهد برد برای دقایقی پشت میکروفون رفت و از خاطرات دوره ی کاری اش با کیارستمی گفت؛« بعد از اینکه کار این هنرمند بزرگ در این منطقه به پایان رسید از بلندگوی مسجد روستا اعلام کرد هرکسی برای من کاری انجام داده بیاید و حق حقوقش را بگیرد».

عالمی از اعضای شورای شمام گفت: روستای کوکر در چند قدمی مکان برگزاری مراسم در زمین لرزه سال ۶۸ کلا نابود شد. اما سه‌گانه کیارستمی که در این منطقه ساخته شد آن را ماندگار ساخت.

پدر بابک احمدپور، بازیگر خردسال فیلم «خانه ی دوست کجاست» از انسانیت و مردم دوستی کیارستمی سخن گفت.

این برنامه با همکاری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، انجمن سینمای جوانان ایران، شهرداری و شورای شهر رستم آباد، فرمانداری رودبار، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودبار و حمایت مجتمع بومگردی گل جهان، گروه هنر و معماری صفه، مجموعه گیلان مارکت و کافی تی بار اجرا شد.

گفتنی است: عبّاس کیارستمی بیش از ۴۰ فیلم کوتاه، بلند و مستند ساخت و از تأثیرگذارترین سینماگران جهان شناخته می‌شود. او از سال ۱۹۷۰ میلادی در کار سینما شروع به فعالیت کرد و بیش از ۴۰ فیلم بلند، کوتاه و مستند ساخت. از مهم‌ترین کارهایش می‌توان به سه گانه کوکر، کلوزآپ، طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد اشاره کرد. در دوره پایانی کارش به فیلمسازی بیرون از ایران روی آورد که حاصلش فیلم هایی مانند«کپی برابر اصل» و «مثل یک عاشق» بود.

کیارستمی علاوه بر سینما در کارهای دیگر هنری از جمله شعر، عکّاسی، ،موسیقی،طرّاحی گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال بود. او را در در زمرهی سینماگران جریان موسوم به موج نوی سینمای ایران و همتای سهراب شهید ثالث و پرویز کیمیاوی به‌شمار می آورند. سادگی، سبکِ مستندگونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی و دادن نقش های مهم به کودکان از جمله ویژگی های کار اوست.

کیارستمی برنده‌ی جایزه‌های سینماییِ فراوانی است. وی پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنوارهی فیلمِ کن شد. و در سال ۱۹۹۷  در پنجاهمین دورهی جشنوارهی فیلمِ کن برای   این جایزه را گرفت. وی در جشنواره‌های متعددِ معتبرِ فیلمِ جهان به عنوان داور حضور داشت . او همچنین با دریافت ۳۲  دستاوردِ شخصی، پرافتخارترین هنرمند ایران به‌شمار می‌رود.

عباس کیارستمی اول تیر ماه ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و ۱۴ تیر ۱۳۹۵  از جهان گذرا سفر کرد اما میراثی ارزشمند برایمان به جا گذاشت. او رفت اما به ما آموخت که زندگی ادامه خواهد داشت و هنرمندان دیگری مسیرهای نو را تا قله و دیدار با سیمرغ خواهند گشود .

لازم به ذکر است: در پایان مراسم، جاده‌ی منتهی به تک درخت فیلم” خانه‌ی دوست کجاست” نورپردازی شد.

 

 

 

نظرات بسته شده است.