صادرات کیوی گیلان به زودی آغاز می‌شود

لزوم تجدیدنظر در محدودیت صادرات کیوی؛

10

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از صدور مجوز صادرات کیوی استان از ابتدای مهرماه خبر داد.

«صالح محمدی» با اشاره به صدور مجوز صادرات کیوی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به درخواست جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با این سازمان، تجار و باغداران استان می‌توانند از ابتدای مهر ماه، محموله‌های کیوی خود را به کشورهای هدف صادر کنند.

 

به گفته وی رایزنی برای حل موانع آغاز صادرات کیوی گیلان از ابتدای مهر، یکی از درخواست‌های مهم کیوی‌کاران استان در میز تخصصی کیوی بود که با پیگیری‌های لازم تحقق پیدا کرد. در گیلان بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی وجود دارد و این استان از حیث سطح برداشت به عنوان یکی از استان‌های مهم تولید کننده محصول کیوی شناخته می‌شود.

محصول کیوی نقش زیادی نیز در صادرات، ارزآوری، اشتغال و درآمد کشاورزان گیلان دارد و موانعی که به خصوص در سال ۱۴۰۰ در جهت صادرات آن به وجود آمده بود نگرانی و گلایه‌های زیادی را هم از سوی تولیدکنندگان و هم از سوی صادرکنندگان به همراه داشت.

 

کیوی گیلان علاوه بر کشورهای اتحادیه اوراسیا، به هندوستان و عراق و افغانستان هم صادر می‌شود. شهرستان تالش در غرب گیلان، قطب تولید و صادرات کیوی است و صنعت کیوی به بخش قابل توجه‌ای از زندگی مردم این منطقه تبدیل شده است.

به همین دلیل اعمال محدودیت زمانی برای صادرات کیوی که برخی خواستار تجدیدنظر در آن هستند، همواره اقتصاد مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

 

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، اعمال محدودیت صادرات کیوی با تجارت آزاد مبتنی بر عرضه و تقاضا مغایرت دارد و با توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه و شروع بارندگی عملا کشاورزان گیلانی به خصوص در تالش، فرصت بسیار محدودی در برداشت محصول دارند.

در واقع دو استان گیلان و مازندران از صادرکنندگان کیوی کشور هستند با این تفاوت که کیوی گیلان به دلیل شرایط اقلیمی زودتر از مازندران قابلیت صادرات پیدا می‌‌کند.

 

لازم به ذکر است، متوقف شدن صادرات کیوی به برخی کشورها مانند هندوستان که خریدار عمده کیوی ایران است و عدم وجود تأسیسات سردخانه‌ای، قرنطینه و نبود پایانه خاص محصولات کشاورزی در گمرک آستارا و نهایتا برگشت این محصول از کشورهای هدف صادراتی، از جمله مشکلاتی است که در عرصه بازرگانی این محصول وجود دارد.

نظرات بسته شده است.