٣ هکتار از تالاب بین المللی انزلی سوخت

ردپای عامل انسانی در آتش‌سوزی تالاب انزلی؛

11

 

روز گذشته حدود ٣ هکتار از نیزارهای تالاب بین المللی انزلی ظهر امروز در آتش سوخت. طبق بررسی‌های اولیه، علت آتش سوزی، عمدی و برای تصرف اراضی تالاب اعلام شد.

 

رییس محیط زیست بندرانزلی از مهار آتش سوزی در نیزارهای تالاب بین المللی انزلی در روستای “ترب گوده” این شهرستان خبر داد.«سید حسن جعفری» گفت: بخشی از نیزارهای تالاب انزلی در روستای ترب گوده این شهرستان دچار حریق شد که با اقدام به موقع جوامع محلی و آتش نشانی به سرعت مهار شد.

جعفری تصریح کرد: سال گشته تالاب بین المللی انزلی سال بدون حریقی را پشت سر گذاشت اما امسال اولین حریق را تجربه کرد که با اقدام به موقع، سریع خاموش شد.

 

در همین رابطه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز با تاکید به اینکه طبق بررسی‌های اولیه علت آتش سوزی، عمدی و برای تصرف اراضی تالاب بوده گفت: این آتش سوزی وسیع بود، اما با اقدام سریع و به موقع اهالی و نیرو‌های امدادی، این آتش سوزی سریع مهار شد.

« محمدرضا حق بین» اضافه کرد: برآوردهای اولیه حاکی از انسانی و عمدی‌بودن آن دارد که در صورت احراز، برخورد سریع و قاطع انجام می‌شود.

حق بین از تشکیل ۹ فقره پرونده تخلف مربوط به آتش‌سوزی‌های تالاب انزلی خبر داد و تصریح کرد: برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، با افرادی که از روی عمد اقدام به آتش‌زدن منابع طبیعی و محیط زیست می‌کنند، برخورد قاطع می‌شود.

 

لازم به ذکر است: تالاب بین المللی انزلی در سالهای اخیر شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخشهای وسیعی از نیزارهای روستای حاشیه این تالاب به قصد تصرف اراضی توسط سودجویان طعمه آتش شدند.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است و بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی از جمله مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است.

 

نظرات بسته شده است.