کارکنان پسماند مشغول کارند؟!

چرا کارکنان حجمی پسماند در این سازمان مشغول به کار نیستند

0 162

جمع آوری و حمل پسماند در تمام دنیا به عنوان یکی از وظایف شهرداری ها تعریف شده است که شهرداری رشت نیز از این قاعده مستثنی نیست. شهرداری رشت برای مدیریت پسماند و رفت و روب شهری بالغ بر ۹۱۵ نیرو را از طریق شرکت های حجمی به کار گرفته تا به ساماندهی پسماند شهر همت گمارند اما سال هاست که تعداد قابل توجهی از نیروهای به کار گرفته شده برای مدیریت پسماند به واسطه ارتباطات خود یا در محل کار حاضر نمی شوند و یا به کاری غیرمرتبط با نوع قرارداد مشغولند. این در حالی است که حقوق و دستمزد کارکنان این سازمان مستقیما از سوی شهروندان شهر رشت و حومه پرداخت می شود. آیا نهادهای نظارتی بر این امر نظارت دارند که این کارکنان با هزینه مردم روزانه به چه کاری مشغول هستند؟ در کدام مرکز بسر می برند؟

مستندات و شواهد نشان می دهد که برخی از پرسنل شهرداری رشت در دفاتر اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس حضور داشته و تعداد اندکی نیز در ادارات مختلف شهر رشت مشغول به کار هستند. در بین افرادی که در سازمان اصلی کار خود حاضر نیستند افرادی با قرارداد پاکبانی نیز مشاهده می شود.

در مدیریت پسماند رشت و نیروهای حجمی به کار گرفته شده نیروهای تحصیلکرده زیادی مشغول به کار هستند و بی شک انتقال برخی از آنها بدون ضابطه و تنها به واسطه ارتباطات خاص می تواند روح عدالت را در بین این افراد از بین ببرد چرا که با مشاهده چنین اقداماتی و به واسطه احساس ناخوشایند تبعیض و نابرابری سازمانی، بهره وری و کارآمدی دیگر پرسنل شهرداری نیز به شدت کاهش خواهد یافت و به نوعی بی نظمی سیستماتیک و هرج و مرج حکمفرما خواهد شد.

پرسشی که به ذهن می رسد این است که تعداد پاکبانان مورد نیاز شهر چگونه محاسبه شده است که فقدان آنها در مدیریت پسماند به چشم نمی آید؟ و اگر محاسبه بر اساس نیاز واقعی شهر انجام شده است عدم حضور این افراد چگونه جبران می شود!؟

طبق قانون هزینه های مدیریت پسماند باید از تولیدکننده پسماند با تعرفه ای که طبق دستورالعمل وزارت کشور توسط شوراهای اسلامی بر حسب نوع پسماند تعیین می شود، دریافت شود و تنها صرف هزینه های پسماند گردد اما با توجه به اینکه بخشی از نیروهای حجمی که با قرارداد پاکبانی در ادارات و سازمان ها و دفاتر نمایندگان مشغولند تکلیف چه می شود؟ آیا این مساله منجر به صرف بهای پسماند دریافتی از شهروندان در جای دیگر نمی شود؟ چرا باید نهادی مانند شهرداری رشت برای تامین نیروهای بخش های دیگر پاکبان استخدام نماید!؟

شهرداری ها یکی از نهادهای عمومی هستند که باید در رعایت قوانین برای شهروندان الگو باشند. اگر قرار باشد نهادهایی مانند شهرداری ها که معمولا برنامه های متنوعی برای شهروندان برای قانونمداری اجرا می کنند، اقدامات غیرقانونی انجام دهند از شهروندان چه انتظاری داریم!؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.