یک نفس بیشتر

نمایشگاه نقاشی «فرهود فیض ده» در رشت برگزار شد؛

27

ماهی ها از درون قاب چشم دوخته اند به ما ؛ انگار بخواهند با زبان بی‌زبانی از آن چیزها که در بندشان کشیده سخن بگویند.

«یک نفس بیشتر» عنوان نمایشگاه نقاشی فرهود فیض‌ده هنرمند جوان گیلانی در نگارخانه ایماژ شهر رشت است.

۶۱ اثر که ۲۹ نقاشی، روی دیوار و مابقی درون آلبوم قرار دارد . کانسپت آثار  ماهی، و نقاشی ها با استفاده از رنگ روغن، ماژیک و طراحی با مداد بر روی بوم ، چوب، مقوا ، کاغذ گراف و حتی روزنامه ترسیم شده است .

 

«فرهود فیض‌ده» در بیانیه نمایشگاهش با اشاره به تجربه‌اش از مواجهه با یک بازار ماهی می‌گوید: به نظرم سرنوشت امروز ما شبیه این ماهی هاست ، روز و شـــب در حال تقلا و تلاش برای بقا، برای اینکه کمی بیشتر و راحت تر زندگی کنیم ، کما اینکه برای رسیدن به زندگی خوب، آنقدر درگیر

مسائل روزانه می‌شویم که اصلا زندگی کردن را از یاد می‌بریم.

آن ماهی ها هم درست مثل ما نمی‌دانند چه هنگام رشته زندگی‌شان بریده می‌شود ، شاید آن‌ها هم در آب و در میانه چشیدن لذت زندگی، از آب بیرون کشیده می‌شود و همه چیز تمام.

به قول ماهی سیاه کوچولو: مرگ خیلی آسان می‌تواند الان به سراغ من بیاید ، اما من تا می‌توانم زندگی کنم نباید به پیشواز مرگ بروم. البته اگر یک وقت ناچار با مرگ روبه رو شدم که می‌شوم مهم نیست، مهم این است که زندگی یا مرگ من، چه تــاثیری در زندگی دیگران داشته باشد.”

یکی از نکات جالب نمایشگاه می توان به استفاده از روزنامه بعنوان متریال تعدادی از کارها اشاره کرد. انگار روزنامه ای را باز کنی و ماهی درون آن بیابی.

 

فیض ده هنرمند جوانی است که هنر  را بین مردم آورده و علاوه بر کارگاهش برخی اوقات در کنار پیاده رو به نقاشی می پردازد.

این هنرمند با بیان این که برای آشتی دادن مردم با هنر باید آن را به میان مردم برد می‌گوید: شکاف عمیقی بین مردم و هنر ایجاد شده. مردم رغبتی برای رفتن به نمایشگاه ندارند. هرچه این فاصله بیشتر شود به ضرر هنر است.

ما گلایه می‌کنیم چرا حال مردم با نقاشی خوب نیست، چرا فاصله هست، ما برای کاهش این فاصله چه کمکی می‌کنیم ، تا همه مردم با هنر انس بیشتری پیدا کنند و از آن لذت ببرند.

مردم می ترسند اصلا در مورد قیمت کار هنری سوال کنند . باید ببینیم در چه جامعه ای زندگی می‌کنیم وقتی مشکلات معیشتی وجود دارد، من تلاش می‌کنم برای مردم این شرایط را فراهم کنم که اگر به نقاشی علاقه دارند بتوانند یک اثر هنری حتی در حد کارت پستال داشته باشند.

 

خود من پیش آمده بود که متریالی برای نقاشی نداشتم و به این خاطر به نقاشی روی روزنامه ها روی آوردم. هنر را هر جایی می شود، خلق کرد.

این نمایشگاه تا روز ۲۶ شهریور از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در نگارخانه ایماژ واقع در رشت – خیابان مطهری-کوچه مطهر در معرض تماشا قرار دارد.

فرهود فیض ده متولد۱۳۷۷شهرستان رشت کارشناسی گرافیک دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان دوره آکادمیک نقاشی با استاد محمدابراهیم نوروزی آموزشگاه آزاد تجسمی سروش گذرانده و برخی از فعالیت ها و موفقیت های وی به شرح زیر است.

منتخب چهارمین دوسالانه نقاشی گیلان-سال۱۳۹۷

منتخب جشنواره بانوی کرامت دانشگاه الزهرا تهران ۱۳۹۷

رتبه اول جشنواره دانشجویی ققنوس گیلان-۱۳۹۹

رتبه دوم جشنواره دانشجویی ققنوس گیلان ۱۳۹۸

شایسته تقدیر اولین نشان باغ ایرانی-قزوین ۱۴۰۰

سه دوره نمایشگاه انفرادی در گالری مارلیک رشت در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ ، نمایشگاه انفرادی گالری ایماژ۱۴۰۰

شرکت در سه نمایشگاه گروهی در گالری مارلیک رشت در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶

نمایشگاه انفرادی سردترین،آبی گالری کلهر-۱۴۰۰

منتخب چهاردهمین جشنواره فجر-طوبای زرین۱۴۰۰

عضو افتخاری انجمن تجسمی کشور از سال ۱۳۹۸

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بسته شده است.