اجرای چهارمین طرح احیای تالاب در تالش

0 613

چهارمین طرح احیای تالاب گیلان صبح روز یکشنبه ۳ شهریور در تالش افتتاح شد.

به گزارش مرور، «قربانعلی محمد پور» مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به نقش ویژه تالابها در اکوسیستم منطقه اظهار کرد: حفاظت از عرصه های محیط زیست گیلان با وضعیت کنونی و کمبود پرسنل، تجهیزات و بودجه با دشواری انجام می شود که استفاده از ظرفیت مردمی و جوامع محلی به عنوان بالاترین استاندارد در سطح جهان نتایج مثبتی را بجا گذاشته است که می تواند با جلوگیری از تخریب و سواستفاده، اشتغال سبز را به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اجرای طرح توانمندسازی در تالش گفت: ساخت مرکز بازدیدکنندگان تالاب جوکندان چهارمین پروژه پس از امیرکلایه، بوجاق و سلکه است که زیرساخت لازم را برای انجام این طرح فراهم می‌کند و فاز اول این پروژه با اعتبار ۱۵ میلیون ریال در حال انجام است که ساخت پل چوبی ۲۴۰ متری، دیدگاه و مخفیگاه، آلاچیق، سرویس بهداشتی و نمازخانه در آن انجام شده است که اداره آن در اختیار تشکلهای مردمی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان رسوب زدایی و گیاه زدایی گونه های هرز و تراز کردن آب دریا را گام بعدی این سازمان برای این تالاب بیان کرد که سبب افزایش حجم ذخیره سازی آب در این عرصه خواهد شد.

بنابر گفته های محمدپور تالاب جوکندان در ضلع شرقی منطقه حفاظت شده لیسار یکی از آبگیرهای گیلان در کریدور مهاجرت پرندگان از سیبری به تالاب انزلی است که طرح احیا در سطح ۵۰ هکتار از این عرصه آبی اجرا می شود. محمدپور همچنین از کلنگ زنی پاسگاه محیط بانی در چلسی شهرستان ماسال و آغوزی سیاهکل خبر داد.

در ادامه «آرش فرزام صفت» مدیرکل امور هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با بیان مساحت ۱۲ هزار هکتاری تالابهای گیلان و کاربردهای متنوع آن در گذشته گفت: مساحت تالابهای گیلان به دلیل دخالت انسانی به ۸ هزار هکتار کاهش پیدا کرده که فعالیت سودجویان را نشان می هد.

وی با بیان پیش بینی ۱۶ نوع فعالیت در تالابها و آب بندانهای گیلان و استفاده اقتصادی از این عرصه ها تاکید کرد: برنامه دولت استفاده اقتصادی و واگذاری این عرصه های آبی به مردم است تا آنها در عواید این پروژه ها سهمی داشته باشند.

حضور جوامع محلی در حاشیه منطقه حفاظت شده لیسار سبب آسیبهایی به محدوده می شود که در بخش جنگلی بیشتر مشهود است و با قطع درختان نیز همراه است. افتتاح پروژه گازرسانی به روستاهای چولاده، کوهستان، تنبو، مظالم کم و رندل منطقه مشایخ بخش کرگانرود شهرستان تالش طرح دیگری بود که در این روز افتتاح شد که نیاز ۱۸۴ خانوار  را به استفاده از چوب جنگلی برای مصارف سوختی به شدت کاهش می دهد. عملیات گاز رسانی به این روستاهای صعب العبور با ۲۲ کیلومتر لوله گذاری و اعتبار ۱۲ میلیارد ریال  انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.