پاسخ شهرداری رشت در خصوص تهدید یونسکو: بی خبریم!

0 351

میراث فرهنگی گیلان می گوید؛ «یونسکو» شهرداری رشت را به پس گرفتن امتیاز « شهر خلاق خوراک» تهدید کرد، در حالیکه شهرداری رشت از این موضوع اعلام بی خبری کرده و می گوید تاکنون چنین ابلاغی از سوی یونسکو به این نهاد نشده است.

« شهرود امیر انتخابی » مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به  تهدید یونسکو مبنی بر پس گرفتن امتیاز شهر خلاق خوراک جهان از شهرداری رشت افزود: معرفی رشت به عنوان شهرخلاق خوراک جهان تأثیری در جذب گردشگر خارجی نداشت و هیچ کار مثبتی در این زمینه انجام نشده است.

امیرانتخابی تاکید کرد: شهرداری رشت برای از دست ندادن این امتیاز باید به سرعت یکسری مستندات به یونسکو ارائه دهد. این مستندسازی‌ها باید در راستای برنامه‌ها و رویدادهایی باشد که شهرداری برای معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی تاکنون انجام داده است.

وی افزود: برای اینکه این فرصت بسیار ویژه از شهر رشت گرفته نشود آمادگی داریم برنامه‌ها و اقداماتی که در راستای خوراک‌شناسی انجام دادیم را به شهرداری رشت تحویل دهیم. تا شهرداری این مستندات را در اختیار نماینده یونسکو در ایران قرار دهد

وی به عدم ورود گردشگر خارجی به استان گیلان و شهر رشت با هدف  مشاهده شهر خلاق خوراک جهان اشاره کرد و گفت: عدم وجود شهردار به مدت طولانی، نبود ثبات مدیریتی لازم و عدم برنامه‌ریزی درست  را از جمله دلایل این تهدید بیان کرد.

درحالی مدیر کل صنایع دستی و گردشگری استان از تهدید یونسکو درگرفتن این عنوان از رشت خبر می دهد که «علیرضا قانع» مدیر ارتباطات و روابط عمومی شهرداری رشت به مرور می گوید: تا کنون چنین تهدیدی از سوی یونسکو به شهرداری ابلاغ نشده است.

نماینده شهرداری در شبکه شهرهای خلاق جهان افزود: ارایه آمار و عملکرد هر چهار سال یکبار از سوی شهرهای خلاق به یونسکو انجام می شود که شهرداری رشت تا آذرماه فرصت دارد گزارش ومستندات خود را ارایه کند و پیگیری این موضوع در شهرداری رشت در حال انجام است.

وی در خصوص اعلام آمادگی سازمان گردشگری و صنایع دستی استان در ارایه مستندات شهرخلاق خوراک به شهرداری رشت گفت: قطعا در تهیه گزارش عملکرد به صورت آیتم های مشترک  از کمک صنایع  دستی استان  بهره خواهیم گرفت.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع دستی، هنرهای بوم ، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد. در روزهای گذشته اعلام شد «شهرهای سنندج (در موسیقی) و بندر عباس (در صنایع دستی و هنرهای مردمی) پس از رشت (در خوراک) و اصفهان (در صنایع دستی) به شبکه شهرهای خلاق جهان توسط یونسکو پیوستند.

در سال ۱۳۹۴ شهر رشت  با داشتن بیش از ۲۰۰ نوع خوراک عنوان شهر خلاق خوراک ایران را از سوی سازمان جهانی یونسکو دریافت کرده بود. پیوستن به شهرهای خلاق جهان موجب می شود این شهرها نسبت به ارتقای زیرساختها درجهت رونق گردشگری اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.