افزایش هولناک آمار کودکان خیابانی رشت

شناسایی ۱۱۳ کودک کار فقط در خیابانهای رشت

0 166

مدیر کل بهزیستی گیلان از شناسایی ۱۱۳ کودک کار در خیابانهای رشت خبر داد و گفت: ۹۰ درصد این کودکان مهاجرهستند و والدین کم سواد و بی سواد دارند.

«سیدمهدی خدمت بین دانا» گفت: برای ۱۱۳ کودک کار خیابان در شهر پرونده هویتی در اداره کل بهزیستی گیلان ثبت شده است.

وی با اشاره به ساماندهی ۴۰ کودک کار و خانواده‌های آن‌ها در مرکز تربیتی کودک کار رشت اظهار کرد؛ فعالیت و کار این کودکان در خیابانهای شهر ممنوع است و  برنامه‌های تحصیلی و فراغت، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارت‌های خود مراقبتی و رسیدگی به  آنها و خانواده‌های شان ارایه می شود.

در حالی مدیر کل بهزیستی گیلان به شناسایی ۱۱۳ کودک کار فقط در رشت اشاره می‌کند که پیش ازاین مدیر کل اسبق بهزیستی استان در سال ۱۳۹۹ از شناسایی ۱۲۰ کودک کار در کل استان خبرداده و گفته بود: بیشتر این کودکان در معرض آسیبهای اجتماعی و خشونتهای خیابانی و باندهای خلافکار قرار دارند. این کودکان نیازمند حمایتهای مراکز آموزشی و توانمند سازی خانواده هایشان هستند.

درعین حال سال گذشته سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، سرانه نگهداری و توانمندسازی هر کودک کار و خیابانی در مراکز بهزیستی را سالانه ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده بود.

اکنون به نظر می‌رسد در حالیکه سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی در قانون، تنها متولی رسیدگی به امور کودکان کار و خیابانی است و بر اساس قانون حمایت از اطفال مصوب سال ۹۹ موظف است با همکاری دستگاه‌ها نسبت به شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی این کودکان اقدام کند، وجود تنها یک مرکز تربیتی و حمایتی در رشت جوابگوی افزایش تعداد کودکان کار و توانمند سازی خانواده های آنها نباشد. از اینرو افزایش هولناک آمار کودکان کار تنها فقط  در سطح شهر رشت ، نگرانی از افزایش آسیبهای اجتماعی و بزهکاری در میان این کودکان را تشدید کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.