انتقاد رئیس مجمع نمایندگان گیلان از ممنوعیت صادرات چای

0 498

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با انتقاد ازعملکرد دولت در بحث وضع ممنوعیت صادرات چای داخلی گفت: چایی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شده مجدد از انزلی به خارج کشور صادر می‌شود.

«محمدصادق حسنی جوریابی» گفت: در طول سه سال گذشته تلاش کردیم تا چای ایرانی را صادرات کنیم اما متاسفانه وزیر کشور به جای منع واردات جلوی صادرات چای را گرفت و وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن تجارت تبعیت کردند.

وی افزود: چایی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شده مجدد از انزلی به خارج کشور صادر می‌شود. اینکه چه چیزی باعث شد که چنین تصمیمی در کشور آن هم در سال رونق تولید گرفته شود معلوم نیست و مطمئنا افرادی که موفق به واردات چای خارجی شدند شخصیت‌های عادی نیستند.

نماینده مردم رشت درمجلس با بیان اینکه چندین سال است که در پی تسهیل امر صادرات چای از منطقه آزاد انزلی هستیم افزود: هزینه‌های تولید چای بسیار زیاد است و اصلاً برای چایکاران مقرون به صرفه نیست از طرفی دیگر با این تصمیم دولت برای واردات چای خارجی با ارز دولتی فشار مضاعف‌تری به آنان وارد شد.
چای از جمله محصولات استراتژیک کشاورزی در دو استان شمالی گیلان و مازندران است و براساس آمارهای سازمان چای کشور، امسال تاکنون بالغ بر ۹۹ هزار و ۸۰۰ تن برگ سبز چای توسط چایکاران این دو استان برداشت شده است. ارزش ریالی این مقدار برگ سبز چای  درجه یک و درجه دو استحصال شده از باغات چیزی در حدود ۲۶۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

انتقاد رییس مجمع  نمایندگان استان از ممنوعیت صادرات چای گیلان درحالی مطرح می شود که چندی پیش به نقل از قائم مقام وزیر صنعت خبری مبنی بر واردات  ۲۰ هزار تن چای با ارز دولتی به کشور و افزایش قیمت چای درهفته‌های اخیر منتشر شده بود.

«حسین مدرس خیابانی» گفته بود: با توجه به تغییر ارز تخصیصی واردات چای از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی ، سازمان حمایت درحال بررسی این موضوع است. وی ابراز نگرانی کرده بود چای وارداتی با ارز دولتی به قیمت چای وارداتی با ارز نیمایی در بازارعرضه شود.

از سوی درباره صادرات چای تولید استان نیز روزهای گذشته رئیس سازمان چای کشور تاکید کرده بود: صادرات چای می تواند سالانه ۲۰میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور کند. حبیب جهانساز خواستار حمایت دولت از صادرات چای استان در راستای حمایت از تولید کنندگان چای داخلی همزمان با واردات چای خارجی به کشور شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.