بازگشایی درهای تالار مرکزی رشت پس از دو سال انتظار

0 3,667

شبستان نوشت: تالار مرکزی رشت امروز (دوشنبه، ۲۰ دی) با برگزاری همایش «فرم و نقد در هنر سینما» بعد از بهمن ۹۸ که دربهایش به دلیل‌عدم طی روند قانونی واگذاری و شیوع کرونا بسته شد، با حضور گسترده اهالی فرهنگ و هنر و دوستداران سینما با سخنرانی مسعود فراستی بازگشایی مجدد شد.

«مسعود فراستی» در این مراسم اظهار کرد: به شخصه شهر رشت را بسیار دوست دارم و همیشه آرزو می‌کردم در اینجا سکونت داشته باشم زیرا علاقه‌ام به این شهر جدی است.

منتقد برجسته سینما و تلویزیون با بیان اینکه کار فرهنگی باید آرام و مستمر جریان داشته باشد، عنوان کرد: واقعا حیف است که رشت با این همه نیروی جوان کنش‌مند در عرصه فرهنگ و هنر آن بازتاب جدی لازم را نداشته باشد.

فراستی در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقاتی برای تکنیک رخ می‌دهد که به فرم تبدیل می‌شود، تصریح کرد: این امر یعنی فرق بین تکنیک و فرم نه برای تئورسین‌های بیرون مرز و نه در داخل ایران مشخص نیست.

وی درباره اینکه چگونه باید از هنر لذت ببریم هم ابراز داشت: هنر قصد و غرضی غیر از خودش ندارد و کارش برانگیختن و تربیت حس‌های ماست تا بتوانیم لذت ببریم و این مهم‌ترین وظیفه هنر است زیرا حس‌های اکثر ما در عصر حاضر به دلایلی مانند فلسفه کند شده است.

فراستی تصریح کرد: سینما از هر مدیوم هنری دیگری لو دهنده‌تر است و همه چیز سازنده و حتی دروغ‌هایش را افشا می‌کند؛ به عقیده من ادعاهای ما جایی در هنر ندارد زیرا کار هنر برانگیختن و تربیت کردن حس‌های به خواب رفته و تعطیل شده ماست.

وی سبک را در یک اثر هنری امضای هنرمند دانست و ادامه داد: تکنیک برخلاف فرم قابل آموختن است و بدون تکنیک فرم حاصل نمی‌شود از طرفی بسیاری از آثار سینمایی جهان حسی را در انسان بیدار نمی‌کنند و تنها چیزی که در درون خود دارند فقط تکنیک است

منتقد برجسته سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه با هنر نمی‌توان شعار سیاسی داد، ابراز کرد: هنر با قلب و احساس سروکار دارد؛ فیلمسازی که با اثر خود شعار سیاسی می‌دهد در واقع ترسو است و خودش توانایی دادن آن شعار را ندارد بنابراین پشت کارکتر فیلمش پنهان می‌شود.

به گزارش مرور، رضا ثقتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم در این مراسم گفت: بهره بردار اصلی تالار مرکزی رشت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است و با همیت و مشارکت همه سازمانها از جمله استانداری و شهرداری این فضای عظیم فرهنگی بصورت رسمی وارد چرخه فرهنگ و هنرگیلان شده است.

رضا ثقتی افزود: این تالار متاسفانه بدلایل حقوقی، وجود نواقص، بحران کرونا و بحث مالکیتی تعطیل شد اما با اهتمام  استاندار و تعامل بین دستگاهی این فضای فرهنگی هنری بار دیگر آماده بازگشایی شده است.

وی اظهار داشت: در وهله نخست جلساتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شد و فرصت دوساله برای رفع نواقص ریشه ای اخذ شد و هزینه نگهداری تالار که هزینه های قابل توجه ای است با مساعدت سازمان برنامه بودجه و استانداری تا پایان سال مرتفع شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه با شهرداری رشت به نگاه تعاملی رسیدیم که این تالار به ویترین فعالیت های مشترک این دو نهاد تبدیل شود.

بزرگترین تالار مرکزی شمال کشور با بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ظرفیت یکهزار و ۴۰۱ نفر در مساحت ۱۹ هزار متر مربع و زیربنای ۱۵ هزار متری ساخته شد که طی ۲ سال اخیر زیرسایه بحران کرونا ،مشکلات حقوقی و مالکیتی غبار تعطیلی به خود گرفت تا امروز که با حضور پر شور هنرمندان و مخاطبان هنر سینما بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.