برداشت زراعت چوب بود، نه قتل عام

معاون امور جنگلهای گیلان در خصوص فیلم قتل عام درختان گیلان گفت:

0 698

در دو روز گذشته پخش فیلمی تحت عنوان قتل عام درختان جنگلی درگیلان واکنش های زیادی در پی داشت. این درحالیست که جنگلهای استان به مدت ده سال براساس مصوبه ‌ی دولت درطرح تنفس قرار گرفته اند و هرگونه برداشت ازعرصه های جنگلی در زمان اجرای این طرح که از سال ۹۶ در گیلان اجرایی شده ممنوع اعلام شده است.

درهمین رابطه از«محمد رضا عبدالهی » معاون امورجنگلهای اداره کل منابع طبیعی استان بیشتر جویا شدیم.

عبداللهی به مرور تاکید کرد: فیلم فوق مربوط به برداشت چوب از گونه‌ی صنوبر و در قالب طرح زراعت چوب درمناطق تنیان صومعه سرا و شفارود رضوانشهر است که ازسوی مجری طرح درحال برداشت هستند.

وی به مرور گفت: دولت از سال ۹۶ و همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل در یک بند ، سازمان جنگلها را مکلف به اجرای طرح زراعت چوب کرد. لذا براساس برنامه ششم توسعه ، ۷۵ هزار هکتار در سطح کشور جهت زراعت چوب پیش بینی شده که سهم استان گیلان ۶۶۰۰ هکتار بوده است.

وی افزود: قبل از اجرای طرح تنفس جنگل، منابع طبیعی گیلان  به کشت ۱۲ هزارهکتار زراعت چوب توسط شرکت شفارود اقدام کرده بود که سهم استان در مجموع به ۱۸ هزار هکتار رسید. در سال اول برنامه، عرصه ها و درختانی که قابل برداشت بودند شناسایی و بعد از برگزاری مزایده با مجری طرح جهت برداشت قرارداد منعقد کردیم .

عبداللهی تاکید کرد: درختان قطع شده در فیلم از گونه صنوبر و با سن بیش از ۳۰ سال بودند و آنگونه که مشاهده کردید توخالی و از کیفیت پایینی برخوردار بودند این درحالیست که سن بهینه برداشت صنوبر بین ۱۵ تا ۲۰ سال است.

معاون امور جنگلهای منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه بعد از برداشت چوب، این عرصه ها دوباره احیا می‌شوند گفت: در سال جاری نیز۳۴۰۰ هکتار عرصه جدید زراعت چوب دوباره به مزایده گذاشته می شوند. این درختان تامین کننده مواد اولیه صنایع سلولزی  و پشتوانه‌ی جنگلهای طبیعی گیلان هستند.

عبداللهی همچینن به زراعت چوب در سطح ۴۰ هزار هکتار توسط اشخاص حقیقی و در اراضی کشاورزی و حاشیه‌ی رودخانه ها در گیلان اشاره کرد و گفت: ۱۴ هزار هکتار زراعت چوب نیز در بخش دولتی در گیلان وجود دارد که در راستای تامین مواد اولیه  ۴ شرکت سلولزی استان پیش بینی شده اند. سال گذشته نیز ۸۰۰ هزار اصله نهال با هدف زراعت چوب در استان تولید شد که ۳۰۰ هزار نهال در اختیار اشخاص برای کشت در مزارع کشاورزی  استان قرار گرفت.

وی گفت: در گیلان سه مجری زراعت فعال چوب صنوبر در بخش خصوصی و دولتی فعال هستند.

سرهنگ «محمد قربانی لرد » فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان نیز به مرور گفت: این درختان از گونه‌ی صنوبر و با قدمت سن ۳۰ سال هستند که توسط مجری طرح زراعت چوب درحال برداشت بودند.

وی تاکید کرد: هرچند که با قاچاق چوب همیشه مواجه هستیم اما خوشبختانه بحث غارت چوب درختان جنگلی نداریم. بسیاری از درختان جنگلی در زمستان گذشته براثر بارش برف سرشکسته یا ریشه کن شده بودند. متاسفانه در اثر قرنطینه و بیکاری ناشی از ویروس کرونا نیز برخی از جوامع محلی با توجه به افزایش قیمت چوب اقدام به فروش چوب درختان جنگلی کردند که دراین زمینه کشفیات خوبی داشتیم و برخوردهای لازم انجام شد.

قربانی لرد افزود: در فروردین گذشته حدود ۳۷۵ متر مکعب چوب قاچاق ازتعداد ۶۵۴۳ اصله چوب کشف کردیم که منجر به تشکیل ۲۵۸ فقره پرونده در محاکم قضایی استان شد.

وی تاکید کرد: براساس ماده ۴۸  مصوبه‌ی دولت درطرح تنفس جنگل ، هر گونه برداشت چوب حتی اگر در قالب طرح زراعت چوب بدون مجوز انجام شود قاچاق محسوب شده و یگان حفاظت از جنگلهای منابع طبیعی استان با متخلفین برخورد می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.