تداوم برداشت شن و ماسه از رودخانه های گیلان

0 918

«ساسان اکبری پور» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان از برخورد قاطع با متخلفان برداشت شن و ماسه در رودخانه‌های گیلان خبر داد.
وی تاکید کرد: تخریب ‌کنندگان محیط ‌زیست و متخلفان برداشت شن و ماسه در رودخانه‌های استان گیلان در روزهای آینده منتظر برخورد قاطع محیط‌ زیست باشند.
اکبری پور با اشاره به شروع فعالیت گشتهای ویژه تخصصی برای کنترل وضعیت رودخانه‌های گیلان افزود: آب ‌منطقه‌ای، منابع‌طبیعی، صنعت،‌ معدن ‌و ‌تجارت و نیروی انتظامی از جمله دستگاههای اجرایی استان هستند که در این برنامه با محیط زیست مشارکت می کنند.
رودخانه های گیلان از جمله مهمترین منابع حیاتی طبیعت هستند که همواره در معرض برداشت بی رویه شن و ماسه قرار دارند. استفاده از مصالح رودخانه ای به منظور استفاده در طرحهای عمرانـی وصنعتی در استان به دلیل پایین بودن هزینـه ها بسیار مورد توجه برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه قراردارد.
این در حالی است که برداشت مصالح رودخانه ای دارای اثرات مخرب متعددی بوده و ضمن تخریب بستر رودخانه، مشخصات فیزیکی و زیست محیطی و اکوسیستم و ارگانسیم رودخانه های استان را به خطر می اندازد.
پیشتر نیز مدیر اداره محیط زیست رشت از پایش حاشیه رودخانه سفید رود در راستای جلوگیری از برداشت و شن و ماسه خبرداده بود. حمزه عشوری برداشتهای غیراصولی و غیرمجاز شن و ماسه از حاشیه و اطراف رودخانه سفیدرود را موجب تغییر کاربری زمینهای مجاور بیان کرد.
گفتنی است یگان حفاظت محیط زیست استان در چهار ماهه امسال با ۳۰ مورد اقدام به تخریب و ۲۸ مورد برداشت شن و ماسه برخورد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.