ترک فعل و کوتاهی در صنایع ابریشم

رئیس کل دادگستری گیلان خواستار پاسخگویی شد؛

0 236

رئیس کل دادگستری گیلان خواستار پاسخگویی مؤسسه مولی الموحدین درخصوص ترک فعل و واگذاری صنایع ابریشم در دادسرای رشت شد. این در حالیست که سال گذشته با حکم دادستانی گیلان بخشی از تجهیزات ابریشم کشی کارخانه ابریشم راه اندازی و در گام اول برای ۵۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده بود.

در ادامه سرکشی و ورود دستگاه قضایی استان به وضعیت صنایع راکد و ورشکسته استان که بعد از واگذاری به بخش خصوصی، با تعطیلی و بیکاری هزاران کارگر مواجه شدند، روزگذشته رییس کل دادگستری استان خواستار پاسخگویی مؤسسه مولی الموحدین نسبت به  کوتاهی‌هایی انجام شده درباره کارخانه صنایع ابریشم شد.

به نقل از فارس، «حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی» رئیس دستگاه قضا استان با انتقاد از وضعیت کارخانه صنایع ابریشم گیلان تاکید کرد: افرادی که تعادل جامعه را برهم‌زده و با تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن افراد، موجب مهاجرت آن‌ها به شهر‌های بزرگ و حاشیه نشینی می‌شوند، باید پاسخگو باشند.

خلیلی افزود: کارخانه ابریشم در شهرستان صومعه سرا با ظرفیت ۶۰۰ کارگر به دلیل بی‌کفایتی مسؤولانش تعطیل و تعداد زیادی از کارگران بومی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به کار بودند بیکار شدند، حال چه کسی باید پاسخگو خانواده کارگران باشد.

خلیلی همچنین با دستور به دادستان مرکز استان گیلان در خصوص اعزام تیم‌های کارشناسی به کارخانه صنایع ابریشم و بررسی دلایل محقق نشدن وعده مؤسسه مالی مولی الموحدین گفت: دستگاه قضایی در خصوص ترک فعل مدیران درهر سطوحی و همچنین در برخورد با افرادی که واحد‌های تولیدی را تعطیل می‌کند هیچگونه مماشاتی ندارد.

لازم به ذکر است؛ کارخانه ابریشم گیلان یکی از ۴ واحد بزرگ صنایع تبدیلی ابریشم در استان است که طی سالهای گذشته به بخش خصوصی واگذار و به تعطیلی کشیده شد. این شرکت تولیدی واقع در شهرستان صومعه‌سرا در سال ۱۳۶۲ در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی ۱۰۴ تن در سال، با اشتغال حدوداً ۳۰۰ نفر در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ کشور بود. این کارخانه در سال ۱۳۸۲ از طریق مزایده عمومی به اسماعیل خلیل زاده کلنگستانی (مالک هتل کادوس) و شرکا به ‌صورت نقد و اقساط واگذار شد. پس از این واگذاری به دلایل متعدد از جمله عدم تمایل سهامداران جدید به فعالیت در تولید و تأمین نشدن مواد اولیه (پیله خشک)، تولید شرکت کاهش چشمگیری یافت و از سال ۸۷ تا اواخر سال ۸۹ به‌صورت کارمزدی انجام می‌شد. ادامه این روند منجر به غیرفعال شدن واحد و تعطیلی آن در اواخر سال ۸۹ شد.

گیلان با تولید سالانه حدود ۵۰۰ تن پیله‌تر ابریشم و ۴۰ درصد تولید کشور به عنوان قطب تولید ابریشم کشور دارای ۳ کارخانه ابریشم‌کشی در رشت، لنگرود و صومعه سراست که در حال حاضر فقط کارخانه لنگرود با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.