کاهش محدودیت ها منوط به میزان ذخایر گاز استان

مدیرکل ستاد بحران استانداری خبر داد؛

0 174

بعد از یک هفته ثبات دمای هوا، مردم گیلان طی شبانه روز گذشته همزمان با نفوذ توده هوای سرد و پر بارش، یک و ۸ دهم درصد بیشتر گاز مصرف کردند.

«عیسی جمال نیکویی» مدیرعامل شرکت گاز گیلان با اعلام این خبر گفت: در شبانه روز گذشته مشترکان گیلانی بیش از ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب گاز در استان مصرف کردند که در مقایسه با ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمعکب روز قبل از آن، یک و ۸ دهم درصد بیشتر است.

وی افزود: مشترکان خانگی و صنایع غیرعمده در این مدت ۱۷ میلیون و ۵۰ هزار مترمکعب معادل ۷۵ درصد این مقدار را مصرف کردند.

جمال نیکویی با اشاره به پیش بینی کاهش دما و برودت هوا طی روزهای آتی گفت: احتمال افزایش مصارف گاز در بخش خانگی تا ۱۹ میلیون مترمکعب وجود دارد. لذا هم استانی ها در این پیک سرما نیز بیشترین مدیریت مصرف را داشته باشند تا گاز صنایع و سایر صنوف را مانند خانه ها پایدار نگه داریم.

علیرغم افزایش نسبی دمای هوا در هفته جاری، محدودیت های گازی ایجاد شده برای صنایع گیلان همچنان برقوت خود باقی ماند. درحالیکه از ابتدای هفته جاری، دستگاههای اجرایی، مراکز آموزشی و صنوف به فعالیتهای عادی خود بازگشتند اما فعالیت برخی از صنایع استان از جمله فولاد و سیمان همچنان با محدودیت همراه است.

«امیر مرادی» مدیرکل ستاد بحران استانداری در خصوص تداوم محدودیت‌های اعمال‌‌‌شده شرکت ملی گاز ایران برای برخی از صنایع استان به مرور افزود: شرکت ملی گاز ایران دستورالعمل‌‌‌هایی در خصوص اعمال محدودیت‌هایی برای صنایع استان در مصرف گاز در این ایام سرد سال و فصل زمستان ابلاغ کرده است تا این صنایع به شکلی محدودی از گاز استفاده کنند.

وی با تاکید به اینکه گاز صنایع موادغذایی و مهم صنعتی استان تاکنون قطع نشده تصریح کرد: محدودیت همچنان برای برخی صنایع از جمله فولاد و سیمان برقرار است. البته این صنایع به طور کامل با قطعی گاز مواجه نیستند و از سوخت دوم استفاده می‌کنند.

مرادی با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری از محدودیت ها برداشته شده و صنایع و واحدهای تولیدی با کمترین محدودیت مصرف گاز به فعالیت خود ادامه می‌دهند افزود: خیلی از محدودیتها لغو شده بطوریکه از ابتدای هفته جایگاه های  سی ان جی استان دوباره فعال شدند.

 وی تاکید کرد: با توجه به نفوذ توده هوای سرد جدید به استان،اعمال دوباره محدودیت ها منوط به میزان ذخایر گازی درهفته های اخیر خواهد بود و در صورت برخورداری از ذخایر مناسب گاز، احتمال قطعی و کاهش مصرف گاز در استان کمتر می شود.

 مدیرکل ستاد مدیریت بحران گیلان با اشاره به اینکه هم اکنون نیروگاههای تولید برق استان روزانه حدود یک میلیون مترمکعب دریافت گاز دارند تاکید کرد: برای نیروگاه برق پره سر محدودیت گاز برداشته شده و نیروگاه لوشان نیز به دلیل تعمیرات فعلا محدویت دریافت گاز دارد. مابقی نیروگاههای برق استان نیز گاز مصرفی شان برقرار بوده و سوخت دوم آنها نیز با گازوییل تامین شده است.

لازم به ذکر است؛ طبق آمارهای شرکت گاز گیلان، ۷۰ تا ۷۵ درصد مصارف گاز استان  توسط بخش خانگی و تجاری عادی مصرف می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.