تصنیف میرزا کوچک خان ثبت ملی می شود

معاون میراث فرهنگی گیلان خبرداد:

0 2,016

معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان از تدوین پرونده‌ی تصنیف میرزاکوچک خان به منظور ثبت این اثر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور خبر داد.

«ولی جهانی» دراین باره افزود: تصنیف میرزا کوچک خان از جمله آثار برجسته فرهنگی اجتماعی استان گیلان به شمار می‌رود و سالیان طولانی در بین نسل‌های مختلف عامه مردم زمزمه می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در طی مراحل تشکیل پرونده، قدمت این تصنیف حدود یکصد سال تخمین زده شد اما سراینده واقعی آن مشخص نیست زیرا در منابع مختلف سرایش آن به افرادی نسبت داده شد که مدرک مستدلی برای اثبات آن موجود نیست.

گفتنی است: این تصنیف نخستین بار به صورت مکتوب در کتاب «سردار جنگل» اثر مرحوم ابراهیم فخرایی در سال ۱۳۴۴ اشاره شده است و یکی از دلایل ماندگاری این سروده را، می‌توان استفاده از آن در تیتراژ پایانی سریال «میرزا کوچک خان» در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی بهروز افخمی، آهنگسازی محمد میرزمانی و صدای استاد پیشکوست موسیقی فولکرویک گیلان ناصر مسعودی برشمرد.

گفتنی است پیشتر «ناصر وحدتی »خواننده ترانه‌های فولکلور گیلان از ثبت ۱۰۰ هزار ترانه گیلانی خبر داده و گفته بود: این امر گویای خاستگاه و پیشینه تاریخی فرهنگ گیلان و اهتمام بیشتر نهادهای فرهنگی و هنری برای احیای این داده‌های ارزشمند است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.