تنها مرکز شیمی‌درمانی دولتی شرق گیلان چشم‌انتظار بازگشایی

0 1,186

بخش انکولوژی بیمارستان نیکوکار املش که تنها مرکز شیمی‌درمانی دولتی شرق گیلان محسوب می‌شود، از دوم دیماه تعطیل است.

 بی‌تردید دست به گریبانی با بیماری دشواری چون سرطان چنان بار سنگینی بر دوش بیماران و خانواده هاشان قرار می‌دهد که افزونی رنج‌های دیگری چون محرومیت  از امکانات درمانی در دسترس و مناسب، بسیار دور از تحمل است. و اما این روزها خبر تعطیلی بخش آنکولوژی بیمارستان ۳۲ تختخوابی نیکوکاراملش که در آن خدمات شیمی‌درمانی بیماران سرطانی و بیوپسی مغز استخوان انجام می‌گرفت، باری‌ست که معالجه‌ی این بیماری سخت را در شرق گیلان دشوارتر ساخته است.

مدیر هیأت امنای این بیمارستان در گفت و گو  با مرور اظهار کرد: مرکز انکولوژی   نیکوکار املش مدت ۲ تا ۳ سال، مشغول به فعالیت بود. این مرکز بیماران شرق گیلان را تحت پوشش داشت و گاهی از غرب مازندران یعنی رامسر، چالوس، تنکابن و مواردی هم از شهرستان رضوانشهر گیلان به این مرکز برای دریافت خدمات، مراجعه داشتند.

«اسماعیل ترابی کجیدی» افزود: خدمات‌رسانی در این مرکز به خوبی انجام می‌گرفت و حتی بعضی بیماران که از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نبودند، بصورت رایگان از خدمات آن بهره‌مند می‌شدند و البته بعضی سازمان‌های مردم نهاد شهر نظیر موسسه محبت نیز هزینه‌ی داروهای این بیماران را پرداخت می‌کردند.

وی با بیان این که در این مرکز پزشک فوق تخصص انکولوژی طرحی به مداوای بیماران می‌پرداخت، گفت: حدود یک تا دوماه پیش از فرا رسیدنِ موعد پایان طرح این پزشک، از سوی سرکار خانم «دکترقربان‌دوست» رییس بیمارستان طی مکاتباتی موضوع نزدیکی زمان پایان طرح انکولوژیست بیمارستان به متولیان ذی‌ربط در استان اعلام شد. متعاقب این امر، دانشگاه علوم پزشکی برای ادامه‌ی کار این پزشک در مرکز تلاش کرد و حتی حاضر شد که ایشان را استخدام رسمی کنند و اجازه‌ی تاسیس مطب بدهند اما متأسفانه پزشک مذکور مایل به ادامه‌ی همکاری نبود.

ترابی درباره‌ی مشکلاتی که پس از تعطیلی بخش  شیمی‌درمانی بیمارستان نیکوکار املش ایجاد شده، تصریح کرد: بیماران  برای شیمی‌درمانی راهی شهرهای دیگر می‌شوند و گاه ناچارند  برای تزریق داروی هر مرحله از شیمی‌درمانی ۷۰۰ هزار تومان بپردازند و این سوای هزینه‌های دیگر از جمله ایاب ذهاب است.  این در حالی‌ست که هزینه‌ی تمام‌شده  در مرکز شیمی‌درمانی نیکوکار برای بیماران حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بوده  که عموما از بیمه  برخوردار بودند. در واقع بیمارستان شخصا از ایشان پولی  دریافت نمی‌کرد، چون این بیماری در رده‌ی بیماران خاص قرار دارد و از سوی دولت و بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: به دنبال تلاش‌های صورت گرفته از سوی نماینده‌ی مردم در مجلس، فرماندار شهرستان املش، رییس بیمارستان نیکوکار و دانشگاه علوم پزشکی، قرار است دو متخصص رادیوتراپی برای این بیمارستان در نظر گرفته شود والبته دکتر «فرشاد خیراندیش» متخصص رادیوتراپی- انکولوژی که هم اکنون در رشت به معالجه بیماران می‌پردازد به منظور خدمت به شهرش و راه‌اندازی مرکز، پذیرفت که  فعلا به ویزیت بیماران بپردازد. ما نیز منتظریم تا از سوی استان پزشک فوق تخصص انکولوژی طرحی دیگری به این  بیمارستان اعزام شود.

ترابی در پایان اظهار کرد: از روز سه شنبه ۹ دی، آقای دکتر خیراندیش بیماران را در درمانگاه، ویزیت می‌کند و چنانچه لازم باشد ایشان را بستری خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.