تهدید سرمازدگی برای باغات مرکبات گیلان

0 411

طبق پیش بینی سازمان هواشناسی ، گیلان در روزهای آینده شاهد ورود موج جدید سرما و کاهش محسوس دما خواهد بود. بر این اساس در مناطق زیادی از ارتفاعات و جلگه گیلان بارش برف و یخبندان خواهیم داشت. این درحالیست که باغداران مرکبات استان به طور کامل محصول خود را برداشت نکرده اند و یخزدگی محصول باقی مانده در باغات استان را تهدید می کند.
« منوچهر پارسافر» مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مرور گفت: تا کنون ۱۲۲ هزار تن یعنی بالغ بر ۷۰ درصد محصول مرکبات باغات استان برداشت شده است. پیش بینی می کنیم تا اواخر دی ماه و پایان فصل برداشت در حدود ۱۷۵ هزار تن مرکبات از سطح باغات استان برداشت شود.
وی با اشاره به ورود موج جدید سرما از باغداران خواست هرچه سریعتر نسبت به برداشت باقی مانده محصول مرکبات خود اقدام کنند. تاکنون صدرصد محصول کیوی و ۷۰ درصد محصول مرکبات از جمله نارنگی برداشت شده و فقط ۳۰ درصد پرتغال هنوز چیده نشده است.
پارسا فر به باغدارانی که به کاشت نهال جدید اقدام کرده اند و یا هنوز محصول خود را به طور کامل برداشت نکردند توصیه کرد به جهت پیشگیری از سرما و یخزدگی محصول ، باغات خود را با گرم نگه داشتن درختان و اجرای توصیه های فنی مروجین ، محافظت کنند.
گفتنی است گیلان با ۱۱ هزار و ۱۴۰ هکتار باغ مرکبات، ۲۶ هزار باغدار و تولید ۴ درصد مرکبات کشور، پنجمین استان تولیدکننده مرکبات است. بیشترین باغات مرکبات گیلان در شهرستان‌های رودسر، املش و لنگرود قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.