تکنولوژی‌های نو، ظرفیت بالقوه سرمایه گذاری استان

0 388

استاندار گیلان با اشاره به رتبه‌ی ششم گیلان در فضای کسب و کار گفت: انتظار داریم شاهد تقویت سرمایه‌گذاری و به‌ روز‌رسانی اطلس سرمایه‌ گذاری استان باشیم.

«ارسلان زارع» با بیان اینکه تقویت سرمایه گذاری داخلی و خارجی با مشکلاتی روبرو است، ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی باید با هم افزایی و مشارکت مضاعف نسبت به گذشته زمینه‌ی شکوفایی ظرفیت های سرمایه گذاری را دراستان  فراهم کنیم و چالش‌ها و موانع درمسیر رونق کسب و کار، شناسایی و برطرف شوند. وی همچنین از اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای سه پروژه‌ی مصوب استان خبر داد.

در حالی استاندار گیلان به لزوم بروز رسانی اطلس سرمایه گذاری دراستان تاکید می‌کند که فرآیند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در گیلان سنتی و بسیار طولانی است و سرمایه ‌گذاران برای دریافت مجوز گاهی چند سال از زمان طلایی شروع فعالیت طرح را از دست می‌دهند و در دستگاه‌های مختلف سرگردان می‌شوند. سال گذشته اعلام شد بیش از ۵ هزار فرصت سرمایه گذاری در گیلان شناسایی شده و در اختیار دستگاههای اجرایی قرار گرفته است. با توجه به اینکه ۹۰ درصد این فرصتها در حوزه‌ی گردشگری استان بوده آیا در بروز رسانی این اطلس به شناسایی و تقویت سایر بخش های نیازمند سرمایه گذاری توجه می‌شود؟

در این رابطه «یونس رنجکش» مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان  به مرور گفت: شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در استان متناسب با شرایط جغرافیایی، اقلیمی و موقعیت های خاص انجام می‌شود و دستگاههای اجرایی براساس اطلاعات موجود، به متقاضیان سرمایه گذاری مجوز ارایه می‌کنند. سال گذشته بیش از ۴ هزار فرصت شغلی در حوزه گردشگری شناسایی شد. مابقی فرصتها در بخشهای اشتغال روستایی، تولیدات وابسته به کشاورزی و صنایع تبدیلی بود که کلیه‌ی این دوباره بروزرسانی شده و در اختیار فرمانداران شهرستانها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آمار تفکیکی صدور مجوزهای اولیه برای شروع سرمایه گذاری و ایجاد شغل در اختیار دستگاههای اجرایی قرار دارد اضافه کرد: امسال تحریمها، مباحث اقتصادی و کرونا موجب شد پروسه‌ی اجرایی شدن برخی فرصتهای سرمایه گذاری در استان طولانی شود و درهمین راستا ایجاد اشتغال روند کندی را طی کند.

رنجکش تاکید کرد: به لحاظ اینکه گیلان از ظرفیتهای متنوعی برخوردار است، سیاست استان در بروز رسانی اطلس سرمایه گذاری کلان بوده و محدود به بخش خاصی نمی شود. اما حوزه‌ی تکنولوژیهای نو و پارکهای علم وفناوری از جمله ظرفیتهای بالقوه سرمایه گذاری در استان هستند.

گفتنی است  در حالیکه استاندار از سه پروژه‌ی مصوب با حضور سرمایه گذاری خارجی در گیلان خبر داد این آمار در سال گذشته ۲۲ طرح اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش اقتصادی ۴۲۸ میلیون دلار در استان به طور رسمی ثبت شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.