جاده ماسوله به خلخال، در انتظار تغییر و اجرا

1 2,409

روزهای گذشته بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از تکمیل و به بهره برداری  رسیدن جاده‌ی خلخال به ماسوله در پاییز امسال خبرداد. این در حالیست که بهسازی ۱۸ کیلومتر از این جاده که درحوزه‌ی استحفاضی گیلان واقع است همچنان بعد از گذشت چند سال بلاتکلیف رها شده و تنها سه کیلومتر آن زیرسازی شده است. دلیل این کندی به دلایل محیط زیستی است اما معضل اینجاست که مسیر جدید هم مورد تایید و اجرا قرار نمی‌گیرد.

اجرای عملیات جاده‌ی مواصلاتی ماسوله به خلخال که از ۲۰ سال گذشته در دو استان گیلان و اردبیل آغاز شده است درحالی در بخش گیلان به اتمام نرسیده که گفته می‌شود، بازگشایی و آسفالت جاده‌ی ماسوله به ماجلان و خلخال موجب خارج شدن شهرستان فومن و شهرک ماسوله از بن‌بست و منجر به تحولاتی در بخش های گردشگری و اقتصادی منطقه خواهد بود.

اما چرا تعهد اداره‌ی کل راه وشهر سازی گیلان در زیرسازی و آسفالت ۱۸ کیلومتر از این مسیر در حوزه ی گیلان به سرانجام نرسیده است؟ «یعقوب حیدری» معاونت مهندسی و ساخت اداره‌ی کل راه وشهرسازی گیلان در گفت وگو با مرور، مشکلات و معارضات منابع طبیعی در مسیر این جاده را دلیل توقف پروژه در گیلان عنوان کرد.

حیدری افزود: از کل مسیر ۱۸ کیلومتری جاده‌ی ماسوله به خلخال درچند سال اخیر تنها ۲.۷ کیلومتر از سمت ماجولان به ماسوله مورد بهسازی و زیرسازی آسفالت قرار گرفته است.  ۱۰.۴ کیلومتر مابقی مسیر نیز در دست اقدام قرار گرفت اما منابع طبیعی استان به دلیل وجود جنگل های طبیعی در منطقه مانع از ادامه‌ی عملیات پروژه شد.

وی گفت: کمبود و عدم تزریق اعتبارات نیز موجب شد پیمانکار پروژه به دلیل دریافت نکردن مطالبات خود، به کار پروژه خاتمه بدهد و در نهایت پروژه از سمت گیلان تعطیل شده است.

حیدری افزود: در کنار وجود معارضات منابع طبیعی، سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز به دلیل میراثی بودن منطقه و ثبت جهانی شهرک ماسوله و اینکه مسیر جاده از منطقه‌ی کهنه ماسوله عبور می‌کند از ادامه‌ی کار پروژه جلوگیری و مجوز احداث ارایه نمی‌کند.

به گفته‌ی وی پیشنهاد تغییر مسیر جاده  از سوی اداره کل راه استان از مسیر قبل از عوارضی شهرک ماسوله و از سمت چپ رودخانه‌ی ماسوله ارایه کرده که موضوع در دست بررسی قرار دارد. اما به دلیل کندی پیشرفت پروژه بخشی از مسیر که قبلا بهسازی شده در حال فرسودگی و تخریب است.

درهمین رابطه «محمد رضا عبداللهی» معاون امورجنگلهای اداره‌ی کل منابع طبیعی استان به مرور گفت: با احداث این جاده ، بخشی از درختان توسکا و راش در کهنه ماسوله تخریب می شوند.

وی افزود: منابع طبیعی گیلان به دلیل سیل خیز بودن و جلوگیری از وقوع سیلاب ، در سالهای اخیر بالغ بر ۱۰۰۰ هکتارجنگل کاری درمنطقه انجام داده است. این درحالیست که با جاده کشی دراین مسیر، راه برای قاچاق چوب و تغییر کاربریها هموار می‌شود و در آینده با ایجاد مسیر جدید گردشگری شاهد ویلا سازی و تخریب جنگل و مراتع خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.