جاده ماسوله به خلخال، معبر جدید قاچاق چوب گیلان

0 553

قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی به صورت بی رویه در تمام مناطق جنکلی گیلان ادامه دارد. حتی طرحهای مشترک و تشدید اقدامات مقابله با قاچاق چوب نیز از سوی منابع طبیعی تاکنون مانع از کاهش این معضل نشده است. بطوریکه قاچاق چیان، جاده‌های صعب العبورجنگلی و در دست احداث را به معبرجدید خود تبدیل کرده اند.

امروز«علی داودی» رییس اداره منابع طبیعی فومن به ایسنا گفت: شهرستان فومن به دلیل همجواری با صومعه سرا، شفت و ماسال شاهراه حمل چوب آلات قاچاق به استان های همجوار است و وجود کارخانه نئوپان در این شهرستان، فومن را به مرکز خرید چوب آلات تبدیل کرده است.

داوودی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۱۷ هزار خودرو در پاسگاه زیده مورد بازرسی قرار گرفته و در این مدت ۱۱۱ فقره پرونده تخلف با موضوع حمل غیر مجاز تشکیل شده است. وی میزان کشفیات مقطوعات جنگلی را ۲۱۳۸ اصله انواع گونه های جنگلی اعلام کرد.

درهمین رابطه سرهنگ«محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با رد این ادعا به مرور اضافه کرد: همجواری فومن با شهرستانهای دیگر ربطی به افزایش قاچاق چوب ندارد و این معضل در کل استان گسترده شده است. بخصوص اینکه همه شهرستانها با قاچاق چوب درگیر بوده و از مسیرهای دسترسی خاص خود برای قاچاق چوب و ارسال به کارخانه ها‌ی چوب بری بهره مند هستند.

لرد با اشاره به اینکه از جاده جدید درحال احداث ماسوله به خلخال به دلیل صعب العبور بودن وعدم تکمیل بیشترین قاچاق چوب شهرستان فومن انجام می‌شود افزود: در این جاده هنوز فاقد ایستگاه بازرسی هستیم و این مساله موجب تردد ماشینهای حمل چوب آلات جنگلی به سمت خلخال شده است. این درحالیست که شهرستان تالش با ۲۰۰ کیلومتر همجواری با اردبیل بیشترین کشفیات حوزه‌ی چوب استان را در اختیار دارد.

فرمانده یگان حفاظت جنکلهای استان از استقرار نیروهای یگان حفاظت در کارخانه‌های سلولزی در شهرکهای صنعتی استان برای بررسی مجوز چوبهای ورودی خبر داد.

پیشتر نیز«محمد رضا عبداللهی» معاون امورجنگلهای اداره‌ی کل منابع طبیعی استان احداث جاده ماسوله به خلخال را موجب تخریب درختان و قاچاق چوب درمنطقه عنوان و گفته بود: بخشی از درختان توسکا و راش در کهنه ماسوله تخریب شده‌اند.

وی تأکید کرده بود: با جاده کشی دراین مسیر، راه برای قاچاق چوب و تغییر کاربریها هموار شده و در آینده با ایجاد مسیر جدید گردشگری شاهد ویلا سازی و تخریب جنگل و مراتع خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.