نصب تجهیزات الکتریکی در جنگلهای گیلان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان:

0 264

سال‌های طولانی است که جنگل‌های گیلان با تهدیدات بسیاری همچون قطع بی‌رویه درختان از سوی قاچاقچیان به منظور استفاده در صنایع چوب، تولید زغال، آتش‌سوزی، ویلاسازی و راه و جاده‌سازی روبرو هستند. نبود مجازات‌های بازدارنده در جلوگیری از قاچاق چوب و تصرف عرصه‌های جنگلی تا کنون نتوانسته از میزان دست درازی به جنگلهای استان بکاهد.

 این درحالیست که حدود ۵۶۵ هزار هکتار ازجنگلهای استان با کمتر از ۲۵۰ نیروی حفاظتی مورد حفاظت قرار می‌گیرند و یگانهای حفاظت از منابع طبیعی و جنگلهای استان علاوه بر کمبود نیروی انسانی از نبود دستگاه‌های الکترونیکی، ابزار و ماشین آلات تخصصی نیز رنج می‌برند. پیشتر به گفته مدیرکل منابع طبیعی گیلان، یگان حفاظت از جنگلهای استان نیازمند جذب ۴۰۰ نیروی جدید است که کمبود اعتبارات مانع از جذب آنها شده است.

درهمین رابطه فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از نصب تجهیزات الکترونیکی و مانیتورینگ در ۷۰ درصد عرصه‌های ملی استان تا پایان امسال خبر داد.

«سرهنگ محمد قربانی‌لرد» گفت: با توجه به افزایش قیمت چوب و شاید مشکلات اقتصادی، قاچاق چوب بیشتر توسط افراد معتاد و یا بعضاً روستانشینان در روستا انجام می‌شود و باند قاچاق چوب تاکنون در گیلان رصد نشده است.

وی با اشاره به عدم بازدارنده بودن مجازات‌های قاچاقچیان چوب افزود: قاچاقچیان حرفه‌ای و سابقه‌داری در استان هستند که به تکرر و دفعات زیاد دستگیر و محموله آنان توقیف و جریمه شدند اما باز هم در حال تکرار این جرم و قاچاق چوب هستند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان درباره بهره‌گیری اداره‌کل از ظرفیت مردمی برای حفاظت از عرصه‌ها با توجه به کمبود نیرو و امکانات در این حوزه گفت: بیش از هزار نفر نیروی مردمی در قالب همیار طبیعت اعم از مروج و محافظ طبیعت ساماندهی شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان درباره پیگیری اداره‌کل جهت تجهیز عرصه‌های ملی گیلان به تجهیزات الکترونیکی گفت: در سفر اخیر رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به گیلان تصمیمات خوبی در این حوزه گرفته شد.

وی افزود: در این سفر رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قول داد تا پایان امسال همه عرصه‌های ملی گیلان و یا حداقل ۷۰ درصد آن به تجهیزات الکترونیکی مجهز شده و به کمک مانیتورینگ پایش شود. در حال حاضر نیز پیگیری‌ها برای تحقق این امر در حال انجام است.

لازم به ذکر است طبق نُرم جهانی برای  هر هزار هکتار یک نیرو و برای هر ۱۰ هزار هکتار یک پاسگاه نیاز است. با توجه به گستردگی عرصه‌های طبیعی گیلان و طبق استاندارد جهانی به ۵ هزار نیروی انسانی در این زمینه نیاز است. همچنین منابع طبیعی گیلان فاقد پهباد های نظارتی و هلوکوپتر آب پاش است. طبق نُرم جهانی برای  هر هزار هکتار یک نیرو و برای هر ۱۰ هزار هکتار یک پاسگاه نیاز است. با توجه به گستردگی عرصه‌های طبیعی گیلان و طبق استاندارد جهانی به ۵ هزار نیروی انسانی در این زمینه نیاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.