داس ِ درو بر ساقه‌های طلایی برنج

گزارش تصویری برداشت برنج در گیلان

1 1,511

عکاس: عباس عاشوری/

این روز‌ها شالیکاران گیلانی در حالی روز‌های پایانی برداشت برنج را سپری می‌کنند که گرمای شرجی تابستان نفس آنها را در شالیزارها به شماره‌انداخته است.

به گزارش مرور، بارش‌های میانه تابستان موجب شد امسال بالغ بر ۵۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به دلیل ورس و خوابیدگی ساقه‌های شلتوک به صورت دستی و با رنج برداشت شوند. آمارهای جهاد کشاورزی از برداشت بیش از ۱۸۵ هزار هکتار به صورت مکانیزه حاکی هستند.

عکاس مرور به میان کشاورزان منطقه‌ی تنیان گوراب زرمیخ صومعه سرا رفته و از آنان عکس‌هایی حین برداشت برنج گرفته است. تعدادی از کشاورزان به علت مشکلات مربوط به مسیر برای ورود ماشین آلات برداشت دچار مشکل هستند و به همین خاطر و یا خوابیدگی ساقه برنج در اثر بارندگی، ناگزیر به برداشت سنتی برنج هستند.

آنطور که از آمار‌ها بر می‌آید، تاکنون بیش از ۹۰ درصد برنج اراضی شالیزاری استان درو شده و پیش بینی می‌شود امسال کشاورزان برنجکار گیلانی با ۳۰ درصد افزایش محصول به استقبال پاییز بروند و از ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج سفید استحصال کنند.

لازم به ذکر است؛ حدود ۳۰۰ هزار شالیکار در ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار به تولید محصول برنج در گیلان اشتغال دارند. این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جز رقم‌های کیفی و ارقام خزر، شیروردی، آنام، رش، گوهر و جمشید جو، جزو رقم‌های پرمحصول گیلان است.

دبیر بخش عکس و مستند: الوند رضازاده

1 نظر
  1. ارش می گوید

    زحمتکش به اینا میگن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.