پنهانکاری تمام شد، شما از این پس دیده می شوید

۱۹۳ کیلومتر با زباله های شهر رشت و حومه

0 258

عکاس و دبیر عکس و مستند: الوند رضازاده/

۲۸ روز پس از دستور استاندار گیلان مبنی بر توقف فعالیت دفنگاه سراوان، این روزها مصیبتی در چهارگوشه شهر رشت و حومه برپاست. دهها دهیار روستا و محله که پس از دستور عالی ترین مقام اجرای استان موظف شده اند که خودشان زباله های شهروندان حوزه خدماتی خود را مدیریت کنند امروز ساکنان این محلات را با یک وضعیت آشفته و  مستاصل مشاهده می کنند که راه فراری برای برون رفت از بحران کنونی ندارند.

ابتدای سال گذشته، اسدالله عباسی استاندار گیلان وعده داده بود که تا پایان سال دفنگاه سراوان تعطیل خواهد شد و از آن پس زباله ها به کارخانه کود آلی منتقل خواهند شد تا در وقت مقتضی نسبت به تجهیز این کارخانه به دستگاههای زباله سوز اقدام شود. این وعده بدون پشتوانه و تمهیدات لازم در پایان سال عملی و زباله ها به کارخانه کود آلی منتقل شد. زباله ها از مرکز شهر و حومه به کارخانه کود آلی منتقل شده اما شهرهای اطراف موظف شده اند زباله های خودشان را مدیریت کنند.

طی همین یک ماه گذشته که با آغاز فصل بهار و سال نو مصادف بوده به رغم فشارها و ممانعت ها برای دفن زباله در دفنگاه سراوان بخشی از زباله ها در ساعات شبانگاهی به همین منطقه منتقل شده تا به تدریج به روال گذشته همه زباله ها مجددا به همین دفنگاه ریخته شود. با این حال، مردم معترض و شاکی سراوان هر بار با ممانعت و مقاومت بسیار از انتقال زباله به دفنگاه این منطقه جلوگیری بعمل آورده اند.

هم اکنون کوهی از زباله ها در کارخانه کود آلی وضعیت را به نقطه قرمز کشانده و به تدریج از محل اصلی دپوی زباله به محوطه حیاط کارخانه منتقل شده و پیش بینی کارشناسان مربوطه آن است که طی کمتر از ۱۵ روز تجمع همین محوطه نیز امکان زباله های جدید شهر را نخواهد داد.

اما در فراری رو به جلو مدیر کارخانه کود آلی اعلام کرده که از ۲۸ اسفند نیمی از زباله های گیلان را در کارخانه مدیریت کرده و دیگر امکان پذیرش زباله را ندارد درحالی که در گزارش های مختلف در مرور به نادرست بودن ادعای ظرفیت کارخانه اشاره شده است. توهم حل دستوری مشکلات به رشت رسید

به نظر می رسد این نامه نگاری‌ها نشانه استیصال در مدیریت زباله و ترس و نگرانی از عواقب بعدی بحران پیش رو است در حالی که تصمیم و دستور استاندار هم براساس اطلاعات نادرستی از توان شرکت کودآلی بوده وقتی به اخبار و تبلیغات شهرداری و کودآلی نگاهی انداخته شود مدام از افزایش ظرفیت و وعده تحولی بزرگ خبر داده می شد.

بدیهی است اطلاعات نادرست نافی تصمیمات اشتباه مسئولان نخواهد بود اگرچه آدرس های اشتباه نیز به تصمیم منطقی منتهی نخواهد شد.

۲۵ فروردین ماه یعنی کمتر از یک ماه از اجرای این طرح، تیم تحریریه، در یک گردش کامل از رینگ شهر رشت و حومه آن مسافتی حدود ۱۹۳ کیلومتر  از کوچه ها و جاده ها و گذرهای روستایی اطراف شهر رشت تصاویری را ثبت کرده است که نشان میدهد در یکماه گذشته حتی زباله های روستاهای همجوار شهر رشت نیز جمع آوری نشده بود. در برخی از محلات و روستاها ساکنان آن با سوزندان زباله ها از شر آن راحت شده بودند. بخش عمده دیگر نیز با پراکندن زباله ها تصویر آشفته ای از محلات حومه شهر  به نمایش گذاشته بودند.

یکی از شگفتی های دهیاری ها این بود که سطل های بزرگ زباله ها را جمع آوری کرده و از دسترس شهروندان دور کرده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.