درختان چنار فومن، سرهایی که بریده شد

0 1,004

بیست روز از روزهوای پاک گذشته و کمی بیش از یکماه به سال  جدید باقی نمانده است. کم کم درختان به خزان رفته‌ی گیلان ازخواب زمستانی بیدار شده و شاخه های عریان میزبان جوانه زنی برگ های جدید خواهند بود و سرسبزی و حیات بار دیگر برتن درختان استان می‌نشیند، اما این  شامل درختان چنار شهرفومن نمی‌شود چون بار دیگر درختان فومن زخمی شده اند و سرها و شاخه های درختان چنار ۴۰ ساله فومن  توسط  فضای سبز شهرداری فومن سرزنی شده اند.

درختان چنار شهر فومن در دهه ‎۴۰ و درابتکاری بدیع توسط  شهردار وقت کاشته شد و بعدها جزئی ازسمبل این شهر درآمد و بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح به دلیل  ارزش و اهمیت آن باید به عنوان یک الگو درتمام شهرهای استانهای شمالی اجرا شود.

کاشت این درختان در خیابانهای فومن توسط  شهردار وقت بنام « جهانگیری » آغاز و پس از آن در اوایل دهه  ۵۰ توسط  شهردار بعدی « نصرت الله فرهی» ادامه یافت و بعدها در تکمیل اقدام  شهرداران قبلی، در سراسر شهرستان بخصوص در ورودی فومن گسترش  یافت. اکنون وجود حدود سه هزار اصله درخت چنار درمسیر فومن به رشت و خیابانهای  این شهر تبدیل جاذبه‌ی گردشگری فومن شده است.

«رضوان انشیه» دکترای کشاورزی وعضو هیات مدیره‌ی نظام مهندسی کشاورزی استان دراین باره به مرور می‌گوید: پیش از این دردوره‌های گذشته نیزبا بحث هرس و سر بری درختان چنار فومن مواجه بودیم و حاشیه هایی از نحوه‌ی هرس ایجاد شده بود که فضای سبز شهرداری فومن را به پاسخگویی و رفع ایراد وا داشت. حتی کار به استیضاح شهردار وقت  فومن نیز رسید. اما اکنون بحثی که در شاخه زنی دوباره مطرح شده  ارتفاع  سربری و ضرورت این کار در برخی از خیابانها است.

وی ادامه می‌دهد: براساس دستور العمل های شهرداری هرگاه شاخه های درختی ، خطری برای سیمهای برق ایجاد کند و یا ریشه‌ی درخت سست و ضعیف باشد شهرداری می‌تواند اقدام به هرس درخت  کند. اما اکنون چگونگی تشخیص ارتفاع شاخه زنی و رعایت اصولی  این کار جای سوال دارد. چنانچه در خیابان چهار دختران ارتفاع  سر بری بیش از حد معمول بوده است.

انشیه می‌افزاید: عملا درختان چنار فومن ریشه های ضعیفی دارند و در مواقع وزش بادهای شدید امکان سقوط  و تلفات در آنها وجود دارد. این درحالیست که سالها این درختان  مورد رسیدگی قرار نگرفتند. در حال حاضر حجم  تنه‌ی این درختان زیاد شده و نیازمند همت شهرداری برای جلوگیری از آفت ها و رسیدگی به موقع است  که متاسفانه این کار از توان شهرداری خارج است.

به گفته‌ی برخی از شهروندان فومنی این درختان به گونه ‌ای سربری شده‌اند که اثرات یک  درخت بالغ را درجذب گرد وغبار، تولید اکسیژن و ایجاد سایه سار و تونل سبز به زودی  نخواهند داشت. یک شهروند معتقد است در سالهای گذشته نیز شاخه های درختان چنار فومن سربری شده بودند اما امسال این هرس بیش از اندازه بوده ودرختان به نوعی لخت و کوتاه شده اند. حتی درشهر شایعه شده شهرداری شاخه های هرس شده را برای فروش به شرکت چوب کاغذ چوکا فروخته است.

«رضا محمدی» شهردار فومن در پاسخ به این شایعه  به مرور می‌گوید: فروش شاخه های هرس شده طبق آیین نامه های مالی و فرایند قانونی انجام می‌شود و هم اکنون نیز شاخه های هرس شده درسازمان  فضای سبز شهرداری موجود هستند وهنوز بفروش نرسیده اند. لذا هرگونه مزایده و مناقصه‌ی شهرداری در سامانه‌ی « ستاد» انجام می‌شود که بعد از اخذ مجوز از منابع طبیعی استان ، دفتر فنی استانداری گیلان و شورای اسلامی شهر این کار صورت گرفته است.

وی  با رد این ادعا که مشکلات مالی، شهرداری را مجبور به  شاخه زنی  و فروش آنها   کرده است می‌گوید: شهرداری فومن اصلا با مشکل مالی مواجه  نیست و حتی هزینه‌ی  زیادی صرف سربری و شاخه زنی درختان  و بیمه‌ی کارگران کرده است.

شهردار فومن ادامه می‌دهد: درختان چنار فومن عمری بیش  از ۴۰  سال داشته و برخی از اینها ریشه های سطحی دارند که درمواقع بحرانی می‌تواند برای شهر و شهروندان خسارت آمیز باشد. درحال حاضر نیز بالغ بر ۲ هزار اصله درخت در سطح  شهر فومن سربری  شده اند که این پروژه می‌بایست تا ۱۵ بهمن ماه به اتمام می‌رسید .

وی با تاکید به کارفنی و کارشناسی شده‌ی سازمان فضای سبز شهرداری  در سربری درختان می‌افزاید: برخی از منتقدین درختان چنار فومن را با درختان خیابان ولیعصر تهران مقایسه می‌کنند این در حالیست  که از نظر اقلیمی و نوع  بافت خاک، نگه‌داری درختان چنار فومن قابل مقایسه با درختان  دیگر شهرهای  کشور نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.