دفنگاه زباله آستارا در وضعیت قرمز قرار گرفت

دادستان آستارا ضرب‌الاجل یکماهه تعیین کرد؛

0 153

افزایش تولید زباله، عدم مدیریت پسماند و تولید شیرابه‌های سمی شرایط محل دفن زباله داداش آباد در نوار ساحلی آستارا را به وضعیت قرمز و هشدار رساند. بطوریکه دادستان این شهرستان مرزی به شهرداری و کلیه دستگاه‌های مسئول یک ماه مهلت داد تا نسبت به ساماندهی این مدفن هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستارا، امروز از تعیین ضرب‌الاجل یک ماهه برای ساماندهی مرکز دفن زباله آستارا توسط دادستان شهرستان مرزی آستارا خبر داد.

به گفته «محمدرضا سلامی» مرکز دفن زباله شهرداری آستارا به مساحت ۱۵ هکتار با بلوک سیمانی محصور شده است و طبق آمار شهرداری، روزانه به طور میانگین حدود ۱۲۰ تن زباله در آن تخلیه می‌شود.

این در حالیست که پیش از این دادستان شهرستان آستارا، دستگاه‎های مربوطه را موظف کرده بود تا در بازه زمانی یک ماهه برای بهسازی محل دفن زباله اقدامات لازم را انجام دهند.

زباله تهدید جدی برای زندگی شهری و روستایی و اماکن گردشگرپذیر گیلان به خصوص شهرستان آستارا است. این شهرستان مرزی گردشگری همانند سایر نقاط گیلان در زمان تعطیلات و ورود مسافران با چالش افزایش زباله مواجه می‌شود.  آمارها نشان می‌دهد؛ میزان تولید زباله در آستارا روزانه به بالای ۱۵۰ تن هم می‌رسد.

این در حالیست که اواسط مهر ماه سال ۱۴۰۱، فرمانداری آستارا از احداث دو لندفیل در محل دفن زباله آستارا خبر داده بود. طرح مطالعاتی ایجاد لندفیل و مرکز دفن بهداشتی پسماند در محل دفن زباله در داداش‌آباد آستارا از جمله این طرح‌ها بود که برای ساماندهی زباله این شهرستان انتخاب شده بود. با این حال مشکل عدم تامین اعتبار در مدعد مقرر و افزایش هزینه مصالح روند اجرای این پروژه حیاتی را به شدت کند کرد.

شهرستان آستارا حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت دارد و در منتهی الیه غرب گیلان واقع شده است. عدم مدیریت پسماند، انباشت زباله در طبیعت و سرازیر شدن شیرابه‌های سمی به رودخانه‌ها، تالاب‌ها، سفره‌های زیرزمینی و در نهایت به دریا باعث شده تمام نقاط گیلان که لندفیل سراوان سرآمد آن است به این معضل جدی آلوده شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.