دولت چه جوابی برای کشاورزان دارد؟

مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آزادسازی محموله‌های برنج‌ گمرک؛

26

وزرای صمت، اقتصاد و جهاد کشاورزی دولت چهادرهم هنوز توسط دولت انتخاب و به مجلس معرفی نشده‌اند با این حال با آنکه تیم اقتصادی قانونی دولت جدید هنوز شکل نگرفته خبر می‌رسد در اقدامی عجیب و خلاف وعده‌های حاکمیت برای حمایت از تولید داخل به خصوص کشاورزان برنجکار، اعضای ستاد تنظیم بازار، آزادسازی محموله‌های برنج‌ موجود در گمرکات را تصویب کردند.

«مهرداد لاهوتی» نماینده لنگرود در مجلس در همین زمینه ضمن تذکر شدید به وزرای صمت و جهاد کشاورزی از تدابیر آن‌ها که خلاف رویه حمایت از کشاورزان است معترض شد.
لاهوتی همچنین از رییس جمهوری خواست تا هر چه سریع‌تر به اجرای مصوبه آزادسازی برنج‌های موجود در گمرک ورود کند.

این نماینده مجلس افزود: کشاورزان زحمتکش و رنجدیده گیلان و مازندران هرگز ظلم عوامل این مصوبه را فراموش نخواهند کرد. بی شک این اقدام آنان، علاوه بر آسیب جدی به حوزه کشاورزی و تولید محصول استراتژیک برنج، خشم و غصب خداوند متعال را به همراه دارد.

طبق قانون از ۳۱ تیرماه تا پایان آبانماه که فصل برداشت برنج است، دولت حق ندارد نسبت به واردات برنج و یا آزادسازی محموله‌های وارداتی و دپو شده در انبارهای گمرکات کشور اقدام کند. قانونی که در بسیاری از سال‌ها نقض شده و دولت‌ها به آن پایبند نبوده‌اند.

«عبدالوحید فیاضی» نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نیز در تذکری شفاهی به این مصوبه واکنش نشان داده و گفته: کشاورزان همچنان درگیر این معما هستند که چه دست‌هایی در کار است که مصوبه آزادسازی واردات برنج را مشروع کرده و عادی‌سازی می‌کند.

به گفته فیاضی، به نظر می‌رسد عده‌ای به عنوان واسطه و دلال در بدنه دولت حضور دارند که در بخش برنج، در بخش چای و محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند. رویکردی که متأسفانه به عامل نابودی کشاورزی تبدیل شده است.

کشاورزان دو استان گیلان و مازندران از هفته گذشته برداشت شالی برنج را از مزارع خود آغاز کرده‌اند در حالی‌که انتظار داشتند حداقل امسال در خصوص واردات برنج، ضوابط و قواعد قانونی آن رعایت شود اما باز هم این اتفاق نیافتاد.

لازم به ذکر است، مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. گیلان نیز بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور محسوب می‌شود که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده ‌است.

سالانه چیزی در حدود ۷۵۰ هزار تن برنج سفید در گیلان تولید می‌شود.

نظرات بسته شده است.