احتمال تنش آبی در مناطق پایین دست گیلان

مدیر کل بحران استان خبر داد:

0 327

کاهش بارش‌های بهاری نسبت به سالهای گذشته و کاهش ۴۰ درصدی ذخایر آب در پشت سد سفید رود، امسال نیز نگرانی از تشدید تنش‌های آبی در بخش کشاورزی و تامین آب شرب روستاهای مناطق کوهستانی گیلان را افزایش داده است.

 در حالیکه از هفته‌های گذشته برخی از شالیزارهای استان با تنش آبی و خشکسالی مواجه شده‌اند و بنا بر آمارهای شرکت آب و فاضلاب استان، بالغ بر ۳۰۰ روستای کوهستانی به دلیل کاهش نزولات جوی، آبدهی چشمه‌ها با تنش کم آبی در شروع فصل گرما مواجه هستند، مدیرکل بحران استانداری گیلان از احتمال تنش آبی در مناطق پایین دست استان خبر داده است.

«امیر مرادی» به ایسنا گفت: امسال تنش آبی حاد در استان نداشتیم و آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی براساس برنامه عمل کرده‌اند اما احتمال تنش آبی در مناطق پایین دست وجود دارد و لذا دولت جهت پشتیبانی از خسارات احتمالی کشاورزی اعتبار ویژه‌ای را برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران افزود: به دنبال کاهش بارش‌ها ذخیره آب پشت سد سفیدرود نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد پایین‌تر است و از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب به ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مرادی گفت: تاکنون بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت مدیریت بحران آب استان تخصیص یافته است. همچنین ۱۰۰۰ کیلومتر لایروبی انهار در سطح استان انجام شد که مسبوق به سابقه نبود و ۴۰۰ ایستگاه پمپاژ استان نیز توسط آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی تعمیر شده و در مدار قرار گرفته تا حجم آبرسانی را بالا ببریم.

لازم به ذکر است گیلان با برخورداری از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری و ۴ درصد جمعیت کشور تنها کمی بیش از ۷  درصد منابع آب تجدید شونده را در اختیار دارد که ۶۳ درصد آب موجود را صرف آبیاری کشاورزی می‌کند.

 روز گذشته نیز نماینده ولی فقیه در استان از برخی از شالیزارهای روستای هنده خاله شهرستان صومعه سرا بازدید کرد. حدود ۱۲ هکتار از شالیزارهای منطقه هنده خاله صومعه سرا با کمبود آب و خشکی مواجه شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.