نشا ۱۸ درصد از اراضی شالیزاری رشت

یک هفته پس از رها سازی آب سد سفید رود:

0 524

یک هفته پس از رها سازی آب سد سفید رود برای کانال‌های فومنات و راست سنگر که در راستای عدالت در روند توزیع آب دو روز جلوتر از تقویم پیش بینی شده انجام گرفت، با وجود بارشهای همزمان بهاری، آب زراعی هنوز به اراضی بخش خشکبیجار رشت نرسیده و نشاهای آماده شده برنج هنوز چشم انتظار آب و کاشت در شالیزارها هستند. این درحالیست که در برخی دیگر از مناطق پایین دست بخش مرکزی رشت نیز خبر رسیده آب به اراضی شالیزاری نرسیده است.

در همین رابطه «مسعود اسدی پرور» مدیر جهاد کشاورزی رشت از نشا ۱۸ درصدی اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

اسدی پرور به مرور گفت: با رها سازی آب سد، بیش از ۹۸ درصد از خزانه گیری نشا در اراضی رشت انجام شده و مناطق زیادی به زیر کشت نشا رفته اند. پیش بینی می‌کنیم تا اواخر اردیبهشت آب به همه شالیزارهای شهرستان برسد. در حال حاضر فقط برای بخش خشکبیجار با کمبود آب زراعی مواجه هستیم که بزودی آب به این مناطق نیز می رسد. برای سایر مناطق نیز آب به انهار و رودخانه ها وارد شده است که به مرور وارد شالیزارها می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رشت همچنین با اشاره به کشت ۱۸ درصدی برنج در ۶۲۳۳۸ هزار هکتاراز اراضی رشت اضافه کرد: همزمانی بارشهای بهاری فرصتی برای کشاورزان شد تا نسبت به شخم اول اقدام کنند. در حال حاضر در ۸۲ درصد اراضی شخم اول انجام شده است.

وی با تاکید به اینکه رها سازی آب سد سفید رود تا پایان همین ماه برای هر دو کانال آبیاری فومنات و سنگر هرروز انجام می شود افزود: طبق برنامه ریزی جهاد کشاورزی بعد از پایان نشا مقرر شده هر ۴ روز یکبار آب در کانالهای فوق رها سازی و آبیاری متناوب ادامه داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی رشت همچنین از استقبال کشاورزان شهرستان رشت از اجرای کشت قراردادی خبر داد و گفت: در مدت زمان کوتاهی بالغ بر ۱۵۰۰ هکتاراز اراضی شهرستان زیر پوشش قرارداد کشاورزی قرار گرفتند.

 وی همچنین از کاهش قیمت نهاده های کشاورزی کود و سم خبر داد و گفت: دراین  بخش با گرانی و کمبود نهاده مواجه نیستیم و خوشبختانه با کاهش ۴۵ تا ۵۰ درصدی قیمت کود، تاکنون ۷۰ درصد کشاورزان موفق به دریافت نهاده های کود و سم خود شدند.

اسدی پرور با اشاره به تنش های آبی در ماههای آینده از کشاورزان خواست با خرید کود پتاس از میزان تنش آبی شالیزارهای خود بکاهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.