رقابت ۳۸۰۰ گیلانی در آزمون وکلای قوه قضاییه

0 998

اولین آزمون وکلای قوه قضاییه به صورت استانی و همزمان با سراسر کشوردر ۲۹ آذر ماه سال جاری برگزارمی شود.

به گزارش مرور، «غلامرضا رشاد صیقلانی» رئیس هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: این آزمون برای نخستین بار به صورت استانی و همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود. در گیلان ۳ هزار ۸۶۰ نفر دراین آزمون شرکت می کنند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰ نفر مرد و ‎هزار و ۸۳۰ نفر زن هستند.

وی افزود: آزمون وکلای قوه قضاییه در دو مرحله برگزارمی شود، مرحله اول به صورت کتبی بوده و متقاضیان بعد از اخذ  ۵۰ درصد نمره قبولی در یک مصاحبه‌ حضوری از جهت سطح توانمندی و اطلاعات سنجش شده و در نهایت منتخبین در دوره‌ی ۱۸ ماهه ای شرکت خواهند کرد.

رشاد با اشاره به اینکه درکشور بیش از ۶۰۰ هزار نفر در رشته حقوق تحصیل کرده اند گفت: برای این آزمون ۱۰۰ هزار نفر درکل کشور شرکت می کنند که سهم گیلان ۳ هزار و ۸۶۰ نفر است.

غلامرضا رشاد، تعداد کم وکلا و بالا بودن میزان دستمزد آنها و نیز سهولت دسترسی به وکیل برای افرادی که توانایی مالی کمی دارند را از جمله دلایل ورود قوه قضاییه به جذب وکیل بیان کرد و گفت: ظرفیت جذب وکیل از سوی کانون وکلا برای هر استان بسیار محدود بود و شهروندان نیز در دسترسی به وکیل وبر طرف کردن نیازهای حقوقی خود با مشکل مواجه بودند از این رو قوه قضاییه درسال ۱۳۷۹ و براساس ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه ، این مرکز را جهت دسترسی و سهولت مردم برای رسیدن به وکیل، نیازهای حقوقی و بالا بردن سطح آگاهی مردم از مسائل روز حقوقی تأسیس کرد. در طی مدت ۱۰ سال فعالیت مرکز وکلای قوه قضاییه، تا کنون ۲۰ هزارنفر وکیل و بیش از ۱۰ هزار ۷۴۰ کارشناس جذب شدند. در حال حاضر نیز ۲۳ هزار وکیل و ۱۵ هزارکارشناس و مشاور در مراکز وکلای قوه قضاییه موفق به اخذ پروانه و مشغول فعالیت هستند. در گیلان نیز ۱۰۵۰ نفر زیر نظر مرکز فعالیت می کنند.

وی در خصوص خدمات مرکز وکلای قوه قضائیه افزود: در ۲۴ حوزه قضایی استان به صورت روزانه  به ۱۶۰ نفر که نیازمند مشاوره و راهنمایی حقوقی هستند به طور رایگان  خدمات ارایه می شود. در ۷ حوزه قضایی نیز به طور میانگین روزانه ۶۰ مشاوره ارایه می شود که در ماه بالغ بر ۴ هزار مشاوره رایگان انجام می شود. همچنین سالانه برای  ۱۶۰ نفر از افرادی که  فاقد توانایی مالی هستند وکیل معاضدتی از سوی مرکز در نظرگرفته می شود. برای پرونده هایی نظیر، مواد مخدر، سیاسی، اعدام نیز به طور میانگین سالانه  ۲۵۰ نفر وکیل تسخیری معرفی می کنیم.

وی با تاکید به اینکه مرکز وکلای قوه قضاییه در موازات با کانوان وکلای دادگستری در حال ارائه خدمت هستند، افزود: هر دو مجموعه به موجب قانون تاسیس شده اند و در یک راستا و به موازات هم و بدون تعارض با یکدیگر در حال ارائه خدمات حقوقی به مردم در حال فعالیت هستند. وکلای این مرکز با وجود اینکه زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کنند کاملا مستقل هستند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان با اشاره به اینکه جامعه ای که دارای پزشک و وکیل خانواده باشد دچار مشکل نمی شود بر اجباری شدن برخورداری هرخانواده از وکیل با کمک دولت تاکید کرد و گفت: این درخواست می تواند در قالب طرحی از سوی نمایندگان  به مجلس ارایه شود.

رشاد گفت: ایجاد دفاتر حقوقی و مشاوره از سوی قضات و کارمندان بازنشسته قوه قضاییه  یکی از موانع فعالیت وکلا است. لذا در نامه ای به معاونت پیشگیری از جرم دادگستری خواستار نظارت بر این موضوع و فراهم شدن زمینه های فعالیت این افراد در حوزه فعالیت خودشان شدیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.